Thierry Neuville start na twee opeenvolgende zeges in positieve flow aan Rally van Chili: “Een stap in het onbekende”

Print
Thierry Neuville start na twee opeenvolgende zeges in positieve flow aan Rally van Chili: “Een stap in het onbekende”

Foto: Hyundai Motorsport GmbH / Austral

Na zijn dubbele overwinning in Corsica en Argentinië heeft Thierry Neuville zijn voorsprong op titelrivalen Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) en Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vergroot tot respectievelijk tien en achtentwintig punten. Dat zorgt ervoor dat de Oostkantonner vrijdag als eerste de baan op moet.

Tussen de rally’s van Argentinië en Chili nam Thierry Neuville de tijd om wat te ontspannen en ging het via San Francisco, Las Vegas en Los Angeles richting Concepcion.

“Het was tijd om even te relaxen en de batterijen opnieuw op te laden alvorens aan de volgende opdracht te beginnen”, liet hij optekenen. “De Rally van Chili wordt voor iedereen een stap in het onbekende. Het is moeilijk om je verwachtingen uit te spreken wanneer het belooft om een rally vol verrassingen te worden. Tijdens de verkenningen hebben we voor het eerst kunnen kennismaken met deze proeven. Het wordt een mooie uitdaging en het is goed om een nieuwe rally op de kalender te hebben. Na onze twee opeenvolgende zeges heerst er bij ons nog altijd een positieve flow. Ik sta eerste in het kampioenschap en dat wil zeggen dat ik vrijdag als eerste de baan op ga. Er wacht ons een pak werk, maar ik kijk er naar uit.” Dankzij de dubbel in Argentinië, de zege van Neuville en de tweede plaats van Andreas Mikkelsen, vergrootte Hyundai hun voorsprong in het WK bij de constructeurs tot 37 punten. Het was de eerste dubbel van Hyundai sinds de Rally van Polen in 2017.

Behalve zijn uitschuiver in Zweden stond Ogier dit jaar in alle andere wedstrijden op het podium. De Fransman won in Monte Carlo en Mexico. In Corsica eindigde hij als tweede. In Argentinië tikte de Franse wereldkampioen als derde aan. Ogier keek ook uit naar de nieuwste wedstrijd op de kalender. “Het is altijd spannend als er een nieuwe wedstrijd georganiseerd wordt. Van Chili weet ik dat er nogal wat grote keien op het wegdek kunnen liggen. Je wil er echt niet als eerste de baan op. Het parcours doet denken aan de Rally van Groot-Brittannië. Ik hoop dat we tijdens deze wedstrijd competitiever zullen zijn”, aldus de wereldkampioen die tussen beide Zuid-Amerikaanse rally’s naar huis vloog. “Sinds het begin van mijn carrière kom ik altijd al laatste toe en vertrek ik altijd als eerste. Ik ben een familiemens. Ik kan geen drie weken van huis zijn.”

Nieuwkomer vormt stap in het onbekende voor alle deelnemers

Met de shakedown en ceremoniële start gaat donderdag de Rally van Chili van start. De zesde wedstrijd van het WK wordt voor iedereen een stap in het onbekende. Chili is het 32e land waar een WK-rally georganiseerd wordt. De deelnemers krijgen verspreid over drie dagen zestien klassementsritten op gravelwegen voor de wielen geschoven.

Na een uitputtende Rally van Argentinië trekken de teams 1.300 km zuidwaarts richting kust om in Concepcion hun tenten op te slaan. Het wordt een stap in het onbekende. De Rally van Chili werd in 2000 als nationale wedstrijd georganiseerd. In 2016 werden de eerste stappen richting WK gezet. Na een succesvol kandidaat-event in 2017 werd beslist om de rally in 2019 op te nemen in het WK. Chili wordt daarmee het 32e land waar een WK-rally georganiseerd wordt. Na de Dakarrally krijgen de gepassioneerde Zuid-Amerikaanse autosportfans nu het WK rally over de vloer.

In aanloop van de verkenningen, die nog bezig zijn, kregen de deelnemers video’s om een eerste indruk op te doen van wat ze voor de wielen geschoven zullen krijgen. De nota’s worden pas tijdens de verkenningen gemaakt. ‘s Avonds worden ze netjes uitgeschreven. “Het is een enorme klus om alles netjes uit te schrijven”, liet Nicolas Gilsoul, de corijder van Thierry Neuville, weten via de sociale media.

De rally begint donderdag met de shakedown gevolgd door een ceremoniële start. Op vrijdag worden er zes klassementsritten gereden waaronder de dubbele doortocht van El Puma, een rit van 30.72 km die op een technisch en snel parcours wordt gereden dat doet denken aan de Rally van Finland. Zaterdag wordt een compacte dag met opnieuw zes klassementsritten. Op zondag worden er nog vier ritten gereden waaronder de powerstage waar extra punten te verdienen zijn. De 12.52 km lange rit start aan de Bio Bio rivier, de op één na langste van Chili, en eindigt langs de kustlijn.

Met 63 deelnemers is de Rally van Chili populairder dan de twee andere Zuid-Amerikaanse rally’s. In Mexico en Argentinië stonden respectievelijk 23 en 25 wagens aan de start.