Mode

H&M belooft meer transparantie over waar kleren exact worden gemaakt

Print
H&M belooft meer transparantie over waar kleren exact worden gemaakt

Foto: Shutterstock

Behalve een labeltje met daarop Made in … weet je vaak bij uitzondering van het land niet waar de kleding die je koopt wordt gemaakt. H&M belooft daar nu verandering in te brengen. Een opvallende breuk met het verleden, en iets waar nog niet veel ketens of merken zich aan durven te wagen.

Er zijn heel weinig regels als het gaat over het vermelden van waar kleding wordt gemaakt. Ja, er moet duidelijk zijn uit welk land het afkomstig is, maar daarbij kan een loopje met de waarheid genomen worden. Zo mag een jeansbroek die in Bangladesh wordt gemaakt ook het label Made in Italy dragen als die broek daar wordt afgewerkt door er bijvoorbeeld knopen op te zetten.

H&M wil daar nu verandering in brengen en specifiek bekendmaken waar alles wordt geproduceerd. Zo kunnen ze ook verantwoordelijk gehouden worden als er ethische problemen opduiken. “Door open en transparant te zijn, hopen we de grens in onze industrie te verlegen en onze klanten aan te moedigen om duurzamere keuzes te maken. We beseffen dat deze transparantie ook gepaard gaat met verantwoordelijkheid”, zegt Isak Roth, hoofd duurzaamheid bij H&M, in een persbericht.

In top vijf

Toevallig werd vandaag ook de Fashion Transparency Index voor 2019 bekendgemaakt. Die lijst elk jaar de grootste modebedrijven op volgens hun inspanningen om transparant te communiceren over hun productielijnen. De bedrijven worden beoordeeld op vijf verschillende punten, waaronder het beleid en de traceerbaarheid. Met 64 procent zijn Adidas, Reebok, Patagonia de best scorende merken, gevolgd door H&M en Esprit, die 62 procent behaalden.

Helemaal onderaan, met scores tussen 0 en 10 procent, bengelt de grootste groep met 72 van de 250 labels die in de index opgenomen worden. Hoewel er al belangrijke stappen voorwaarts zijn gezet, is er dus nog een lange weg te gaan, klinkt het. “De gemiddelde score van 200 van ’s werelds grootste modebedrijven is slechts 21 procent, wat betekent dat nog steeds te veel grote merken achterlopen.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The FASHION TRANSPARENCY INDEX 2019 is here! We can’t squeeze every finding into a single post (and we don’t need to because you can read the full report now at the link in our bio), but we are sharing some of the key progress and areas for change in this year’s publication. This is the first year since the Fashion Transparency Index’s inception that any brands will score over 60%, showing that some progressive brands are taking tangible steps to disclose more about their human rights and environmental policies, practices and impacts. No brands score above 70%, showing that there is still a long way to go towards transparency in the industry and with a notable lack of disclosure around brands’ purchasing practices and how they’re addressing gender equality. “There’s is still a lot of work to be done,” Index author and Fashion Revolution policy director, @sarahditty cautioned, “detailed information about the outcomes and impacts of their efforts is still lacking. The average score amongst 200 of the world’s biggest fashion brands and retailers is just 21%, meaning there’s still far too many big brands lagging behind.” Today and throughout this week, we hope you get a moment to read this important publication to help inform a greater understanding about the state of transparency in the industry today, and turn this knowledge into action by asking, #WhoMadeMyClothes. Read the full report at the link in our bio.

Een bericht gedeeld door Fashion Revolution (@fash_rev) op

 

Niet te missen