Beauty

Na Diet Prada: Estée Laundry tikt beautymerken op de vingers

Print
Na Diet Prada: Estée Laundry tikt beautymerken op de vingers

Foto: Instagram/ Estée Laundry

Kopieergedrag in de modewereld? Dat wordt aangepakt op de Instagrampagina van Diet Prada. Ook de beautysector krijgt er nu een dergelijke ‘waakhond’ bij: Estée Laundry.

Net als Diet Prada klaagt Estée Laundry op Instagram kopieergedrag, gebrek aan diversiteit of andere ongepaste acties van grote merken aan. Deze laatste focust zich daarbij op de beautysector.

Zo kreeg Fenty, het beautymerk van Rihanna, al de wind van voren op Estée Laundry, nadat het een product met de naam ‘Geisha Chic’ op de markt bracht. Door alle heisa zag het merk zich genoodzaakt om het product tijdelijk uit de winkelrekken te halen. Ook Glossier haalde zich al de woede van Estée Laundry op de hals met zijn vermeende veganistische mascara en Kim Kardashian kreeg de wind van voren voor haar post over eetlustremmende lollies.

“Zich in stilte hullen en hopen dat de storm zomaar overwaait, is het ergste wat merken die onder vuur komen te liggen kunnen doen. Het internet vergeet nooit”, benadrukt Estée Laundry, dat zichzelf omschrijft als “een klein beautycollectief dat transparantie, eerlijkheid en gelijkheid in de beautywereld wil integreren.

Het Instagramaccount heeft nu al meer dan 60.000 volgers verzameld, waaronder een groot aantal journalisten, publiciteitsmensen en zelfs Victoria Beckham. De identiteit van de oprichters blijft voorlopig wel geheim. “Het is van belang dat de focus niet op ons komt te liggen, maar op de thema’s die we aankaarten.”

Niet te missen