Fit & Gezond

Waarom de meeste mensen niets aan vitaminesupplementen hebben

Print
Waarom de meeste mensen niets aan vitaminesupplementen hebben

Foto: Shutterstock

Wie liever fruit en groenten skipt en dat compenseert met vitaminesupplementen is eraan voor de moeite. Een nieuw Amerikaans onderzoek wijst namelijk uit dat je vitaminen veel beter opneemt via voedsel. “Eigenlijk zou niemand supplementen moeten nemen”, zegt ook dokter Dirk Devroey, verbonden aan de VUB.

Eenmaal de winter in het land is, verschijnen op televisie steeds meer commercials die vitaminen aanprijzen om goed die periode door te komen. Nochtans heeft wie voldoende groenten en fruit eet en een gebalanceerd dieet volgt, geen nood aan dergelijke supplementen. “Die verkeerde opvattingen dateren al vanuit de tijd dat er hier in de winter geen verse groenten en fruit verkrijgbaar waren, maar nu heb je genoeg ingevoerde producten en zijn de vitamines niet meer nodig”, zegt dokter Dirk Devroey.

Bovendien blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek dat vitaminen uit fruit en groenten niet zomaar gecompenseerd kunnen worden door pilletjes. De voedingsstoffen die in supplementen zitten, zijn niet zo effectief voor de gezondheid als die in de voedingswaren. Dat bleek uit een studie bij 30.000 Amerikanen die liep van 1999 tot 2010.

Geen voordelen

“Voor de normale bevolking is het niet nodig om supplementen in te nemen”, zegt professor Fang Fang Zhang van de Tufts University Friedman School of Nutrition Science and Policy en coauteur van de studie. “Steeds meer bewijs toont aan dat er geen voordelen aan verbonden zijn en dat we beter een goed voedingspatroon aanraden in plaats van pillen.”

Daar is ook dokter Devroey het grondig mee eens, al maakt hij wel een kanttekening voor sommige doelgroepen. “Zo hebben ouderen die in woon-zorgcentra wonen baat bij vitamine D om botontkalking tegen te gaan. Hetzelfde geldt voor kinderen tot zes jaar en moslima’s die zich helemaal bedekken. Mensen die een maagverkleining hebben ondergaan, moeten vitaminetekorten specifiek aanvullen, en professionele atleten hebben bijvoorbeeld baat bij vitamine C om verkoudheden te voorkomen.”

Toch mee opletten

Wie toch supplementen wil nemen en daarnaast normaal eet, let zelfs beter wat op. “Een teveel aan vitamine C plas je gewoon uit, maar de vitamines A, D, E en K kunnen zich opstapelen in het lichaam en tot een vergiftiging leiden.” Uit het Amerikaanse onderzoek bleek zelfs dat mensen die hoge dosissen calcium innamen tot 53 procent meer kans liepen om te sterven aan kanker. “Mijn raad is daarom altijd: ga niet naar de apotheker, maar loop eerder naar de groenten- en fruitboer”, besluit dokter Devroey.

Niet te missen