Beauty

Cosmeticabedrijf kiest voor model met brandwonden

Print
Cosmeticabedrijf kiest voor model met brandwonden

Foto: Avon

Cosmeticabedrijven kiezen doorgaans voor porseleinen huidjes, al dan niet bewerkt met Photoshop. Avon belooft voortaan verder te kijken. Een brandwondenslachtoffer is het gezicht van hun nieuwe beautylijn.

De Britse Catrin Pugh raakte in 2013 zwaar verbrand over haar hele lichaam bij een busongeval in de Franse Alpen. Enkel haar voetzolen waren niet verbrand. Dokters hielden haar maanden in een kunstmatige coma, en ze heeft sindsdien om en bij de 200 operaties ondergaan, waaronder verschillende huidtransplantaties.

De nu 25-jarige Pugh verscheen vorig jaar in een talkshow op de Britse televisie om haar littekens te tonen, vooral om ook anderen aan te moedigen hun lichaam lief te hebben zoals het is. ‘Ik heb er geen probleem mee om mijn littekens te tonen zodat anderen die van hen kunnen aanvaarden’, klonk het toen.

Pugh werd ook ambassadrice van verschillende Britse organisaties, waaronder Changing Faces. Zij voorzien steun en advies voor mensen met opmerkelijke littekens, huidziektes enzovoort, en ijveren voor meer diverse modellen. Cosmeticagigant Avon heeft hun manifest ondertekend en Pugh gekozen als gezicht van hun nieuwe beautylijn.

Andere gezichten

Daarnaast is er ook een campagne waar Pugh wordt bijgestaan door een aantal gezichten die net als haar doorgaans worden genegeerd door de beauty-industrie, zoals de 60-jarige influencer Lucia Whitehouse en de mannelijke blogger Gary Thompson. Hij was de eerste man ooit in een reclame voor cosmetica, weliswaar bij L’Oréal.

“Ik ben zijn blij dat ik samen met Avon aan dit project kan werken. Het is zo verfrissend om deel uit te maken van een beautycampagne die verder kijkt dan traditionele stereotypen”, aldus Pugh. “Ik hoop dat dit de ogen opent van mensen in de beauty- en modewereld, maar ook elders, dat we verschillende rolmodellen nodig hebben, zeker voor jonge mensen.”

 

Niet te missen