Aangeboden door Tim Torfs

Met deze tips houd je die goede voornemens langer vol

Print
Met deze tips houd je die goede voornemens langer vol

Foto: Getty Images

Vorig jaar rond deze tijd van het jaar kopten heel wat kranten ‘Dit zijn de meest populaire goede voornemens en zo lang houden we ze gemiddeld vol’. Van gezonder eten tot meer sporten en minder drinken: we zijn gek op lijstjes met talloze (onhaalbare) doelen. Maar hoe kies je voor een gezonder, of misschien ‘slanker’, 2019 en hoe versla je die statistieken? Dat ontdek je hier.

Een drastische verandering in je levensstijl inlassen, dat is op 1 januari niet makkelijker dan op een doorsnee woensdag. Wie zo’n ommezwaai moeiteloos én zonder terugval maakt, heeft een enorme dosis doorzettingsvermogen en zelfdiscipline nodig. Maar lukt het je van de eerste keer niet en hebben je lichaam en geest het nodig om dit stapsgewijs aan te pakken, dan hoef je je daar niet slecht om te voelen. Recent onderzoek van iVox toont dan ook aan dat slechts 1 op de 10 Belgen die voor 2018 goede voornemens maakte, ze effectief heeft volgehouden. Hoe jij je bij die 10 procent voegt, ontdek je aan de hand van onderstaande tips.

#1 Hoe specifieker, hoe beter

Een eerste tip die we je meegeven, gaat om de formulering van je goede voornemen. Hoe specifieker je goede voornemen, hoe makkelijker het wordt om je hier effectief aan te houden. Dat die specifieke formulering realistisch moet zijn, spreekt voor zich. Bijvoorbeeld: je wilt wat vermageren om op 1 juni een strak bovenlichaam onder je T-shirt uit te toveren. Geen probleem, want dat geeft je vijf volle maanden om hier naartoe te werken. Stel dan een concreet plan op om dat doel heel nauwkeurig te omschrijven. Bijvoorbeeld: op 1 februari wil ik 2 centimeter van mijn buikomtrek verliezen, of op 1 maart wil ik 4 kilogram kwijt zijn.

#2 Versla jezelf

Ambitieus zijn, is een bijzonder mooie eigenschap, maar toch kun je ook hier beter mee oppassen. Zo kunnen sommige mensen moeiteloos van de ene dag op de andere stoppen met roken, maar voor een ander werkt een afbouwende aanpak misschien beter. Dito voor wie wil afvallen: stel doelen op die je kan verslaan. Een kilogram per maand is mits een gezonde levensstijl en een sportief schema perfect haalbaar, maar je voelt je dubbel zo goed als dat er plots twee of drie zijn. Met andere woorden: vooruit lopen op je schema werkt bijzonder motiverend.

#3 Lezen en luisteren

Een volgende en minder voor de hand liggende tip is om jezelf te inspireren. Doe dit door boeken of magazines te lezen die bij je goede voornemen passen of ga op zoek naar motiverende muziek. Elke keer wanneer je in verleiding komt om het goede voornemen van de baan te vegen, speel je die inspirerende plaat en verdwijnen die twijfels als sneeuw voor de zon.

#4 Bouw nieuwe gewoonten in

De drie populairste goede voornemens luiden: afslanken, gezonder eten en meer sporten. Dat zijn drie dingen die bijzonder sterk met elkaar verweven zijn. Belangrijk om je op die drie doelen te richten, is om ze in te bouwen in je routine. Ontbijten, bijvoorbeeld, is gezonder én zorgt ervoor dat je metabolisme een hele voormiddag extra in de weer is. Resultaat: je verliest sneller gewicht. Zet die wekker een halfuurtje vroeger en lees de krant of kijk naar een aflevering van je favoriete serie terwijl je van die kom met havermout of boterham met kaas geniet. Deze regel kan je ook toepassen voor sport: zet die hometrainer in de woonkamer en maak er een regel van dat je gedurende het avondjournaal fietst of wandelt.

#5 Vervang ‘moeten’ door ‘kunnen’

Jezelf dwingen om gezonder te gaan leven, jezelf uit te hongeren of elke ochtend voor het werk 8 kilometer te joggen: het werkt niet. Zit het een dag tegen, laat je dan niet ontmoedigen en verbaas jezelf met wat je allemaal kan. Wie zichzelf verplicht om elke dag 40 minuten te lopen, geeft veel sneller op dan iemand die zichzelf uitdaagt om 3 keer per week te sporten – op willekeurige dagen.

#6 Mix je voornemens met ontspanning

Sta je dolgraag achter het fornuis, dan is het voornemen ‘gezonder leven’ al heel wat haalbaarder. Heb je toevallig nog wat extra gezonde kookinspiratie nodig? Dan vind je hier al een heerlijk gezond alternatief voor het geliefde koninginnenhapje terug.

Ben je nog niet overtuigd om er zelf in te vliegen en het heft in eigen handen te nemen? Lees hier alles over het vermaarde Tim Torfs-dieet, waarmee je jouw doel al na 9 weken bereikt. Voor advies op maat ga je best op zoek naar een Tim Torfs-praktijk in je buurt.