Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Zalando is slachtoffer van eigen succesformule: “Gratis terugsturen is niet houdbaar”

Zalando is slachtoffer van eigen succesformule: “Gratis terugsturen is niet houdbaar”

Elien Severens koopt drie tot vier keer per maand een hoop kleding bij Zalando. Foto: Tom Palmaers

Hasselt -

Het gaat niet goed met Zalando. In het derde kwartaal van dit jaar maakte de populaire online modewinkel 55,7 miljoen euro verlies, tien keer meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat klanten massaal bestellingen gratis terugsturen, is de hoofdoorzaak van die rode cijfers. En dat terwijl Zalando groot geworden is dankzij het kosteloos retourneren. Is het einde van de paskamer in huis nabij?

“Ik kan alles nog gratis terugsturen”, verontschuldigt een vrouw zich in een reclamespot van Zalando, als haar man haar betrapt terwijl ze tientallen kleedjes past in de slaapkamer. De Duitse ...