Column 17/08/2018

Print
Column 17/08/2018

Foto: Francis Masure

Sint-Truiden - Einde zone 30

Eigenlijk wilde ik iets schrijven over de fantastische hete zomer die we mochten beleven, en hopelijk is die nog niet volledig voorbij. Maar kijk een ander ‘hot item’ heeft zich gemanifesteerd in Sint-Truiden: de fel gecontesteerde invoering van de zone 30. Met de ontzettend veel emotionele en zeer zeker politieke reacties, moet men zich nu reeds afvragen of dit in het verkiezingsjaar ook het einde van de zone 30 betekent.
Na het bekendmaken van de invoering, en de bijgaande foto’s van gemeentearbeiders die enorme stickers op het wegdek aan het plaatsen waren, ontplofte Facebook zowat. Vooral de uitbreiding naar de invalswegen werd niet geapprecieerd. Maar zal het wel zo’n vaart lopen? Want de Truienaars, en bij uitbreiding alle Vlamingen, zijn wereldvermaard om zich niet aan de snelheidslimieten te houden. Neem nu de Rummenweg vanaf de Brede Akker tot aan café Het Pannenhuis, mag maar maximum 50 gereden worden. Niemand maar ook niemand doet dat. Ik ga er regelmatig lopen, gelukkig ben ik kampioen veterbinden –dat kan mijn wandelmaat Alex beamen-, of mijn ‘nistels’ en zelfs ‘vùtsels’ vlogen gegarandeerd de straat in door de racepiloten die langs mij rijden. Nog zo’n voorbeeld is de omleiding tussen de fruitcentrale en het rondpunt met de vlieger, max. 70, niemand doet dat. En heel vreemd 100 meter verder ontstaat dan een zichzelf regelende zone 30: zonder dat het moet rijdt iedereen daar 30.
Ik had zeker gedacht dat de coalitie, het motto ‘wie geschoren wordt moet stilzitten’ indachtig, nauwelijks zou reageren op de heisa. Maar kijk Open Vld was er als de kippen bij om de plotse uitvoering van de maatregel (goedgekeurd in november) in vraag te stellen. De staart intrekken, gewoon doen. En na een emotionele mededeling over veiligheid en milieu van onze burgermoeder werd alles ineens gedegradeerd tot een proefproject. Wel proefondervindelijk ben ik mij nu al twee weken aan de opgelegde snelheid aan het houden, en er zijn mij enkele zaken opgevallen. Er is mij nog geen enkele fietser voorbijgestoken, zoals herhaaldelijk in de reacties gestipuleerd werd. Het is ook niet mogelijk om op het fietspad langs de Speelhoflaan meer dan 30 te rijden, tegen dat men aan de Hemingway’s zou komen had men zeker last van het “shaken bike syndroom”, gelukkig heb ik geen valse tanden - dat kan mijn echtgenote beamen-, of ze vlogen gegarandeerd de straat in. Veel meer tijd heb ik ook niet verloren. Puur mathematisch verlies je 5,8 seconden per 100 meter, maar er zijn tal van probabiliteitsfactoren (wat een woord zeg) waar men rekening moet mee houden. Zoals stoppen of vertragen aan oversteekplaatsen, verkeerslichten, stilstaand verkeer,… Mijn wandelpartner en ikzelf zijn een hele voormiddag bezig geweest om een ingewikkelde formule uit te dokteren rekening houdend met die waarschijnlijkheden, en na het uitvoeren van de negenproef komen we op een netto tijdsverlies van 2 seconden per 100 meter. Het langste stuk extra zone 30 vanaf de kliniek tot half aan het Meiland is 800 meter, daar verlies je dus 16 seconden… In de opmerkingen wordt Sint-Truiden nogal eens vergeleken met andere steden. Maar tot nader order is Sint-Truiden nog steeds een stad apart, en Truienaars een ‘ras apoat’.
Oh ja en nog iets extra: ik heb juist opgevangen dat de toeristische gids van Sint-Truiden, voor een zacht prijsje, in het Japans vertaald is. Om de Japanse toerist, voetballer of eerder de Japanse investeerder tegemoet te komen. Wel nog een tip voor de bevoegde diensten, zone 30 in het Japans is : zo¯n san-ju¯.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio