Beauty

Wetenschappers werken aan een nieuw soort deodorant

Wetenschappers werken aan een nieuw soort deodorant

Foto: Shutterstock

Met deze zomerse temperaturen wgrijp je misschien al eens naar een bus deodorant om geurtjes te kijf te gaan. Maar volgensBritse wetenschappers schiet je daarmee met een kanon op een mug. Zij willen een nieuw soort deodorant ontwikkelen die het probleem gerichter aanpakt.

Onderzoekers van de universiteiten van York en Oxford hebben naar eigen zeggen een manier ontdekt om zweetgeurtjes onder de oksels efficiënter aan te pakken. De sleutel daarvoor ligt volgens hen bij het begrijpen van hoe de bacteriën een geur doen ontstaan als ze in contact komen met het op zich geurloze okselzweet. Dit kan een eerste stap zijn naar een nieuwe generatie van deodorants.

De huidige deo's gebruiken parfum om de geur te maskeren en daarnaast ethanol of een ander antibacterieel middel om de bacteriën te doden. Antitranspiranten bevatten meestal ook aluminiumchloride, dat de hoeveelheid zweet vermindert die vrijkomt door tijdelijk de huidporiën af te sluiten die naar de zweetklieren leiden. "Moderne deodorants gedragen zich een beetje als een nucleaire bom onder je oksel en doden er de meeste bacteriën, terwijl maar een zeer klein aantal daarvan een geur veroorzaakt", zegt Dr. Gavin Thomas, professor biologie aan de Universiteit van York en co-auteur van de studie.

Complexe samenstelling

Zo bevinden zich in de oksel talg- en zweetklieren die zweet produceren om ons lichaam af te koelen, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Dat zweet is geurloos. Maar dan zijn er ook nog de apocriene klieren die voorkomen in oksels en in de buurt van de geslachtsdelen. Die produceren zweet dat een complexe samenstelling aan moleculen kent, dat ook geurloos is, maar in contact met bacteriën wel begint te stinken.

Grote schuldige

Grote schuldige is de bacterie Staphylococus hominis, die een transportproteïne gebruikt om de geurloze bestanddelen van zweet te herkennen en op te slokken, zodat die zich omzetten in een lichaamsgeur. Thomas en zijn team hopen een spray of roller te maken die die transportproteïne wil uitschakelen. Ze krijgen daarvoor subsidie van het publieke onderzoeksfonds 'Biotechnology and Biological Sciences Research Council', maar ook van de multinational Unilever.

Niet te missen