© Bjorn Börg

De vijf meest gemaakte fouten bij het wassen van sportkleding (en zo kun je ze vermijden!)

Sportsessie op de planning? Een volle wasmachine is onvermijdelijk. Van te veel wasmiddel tot te warm water: dit zijn de vijf meest gemaakte fouten bij het wassen van sportkleding.

cityfashion

Je laat je vuile sportkledij te lang liggen

Verzamel jij eerst een volle wasmand vooraleer je de wasmachine inschakelt? Niet ideaal voor sportkleding! Bacteriën (die zorgen voor vieze geurtjes) nestelen zich razendsnel in de textiel van je sportkleding waardoor het moeilijker wordt om je sportkleding terug fris te krijgen.

Je gebruikt te veel wasmiddel

Hoe meer wasmiddel je gebruikt, hoe frisser je sportkleding? Think again! Wasmachines kunnen maar een bepaalde hoeveelheid wasmiddel aan, de rest is overbodig en wordt onvoldoende uitgespoeld. Het resultaat? Alle dode huidcellen (die loskomen tijdens je sportsessie) worden vastgehouden in het materiaal van je work-out gear en verhogen de kans op onfrisse schimmels. Hoe minder wasmiddel, hoe beter dus!

Je gebruikt wasverzachter

Wist je dat wasverzachter helemaal geen goede combinatie is met sportkleding? Wasverzachter tast de elasticiteit en kwaliteit van je kleding aan waardoor een slechte pasvorm onvermijdelijk is. Was dus gerust een keertje zonder wasverzachter!

Je wast je sportkleding in te warm water

Hoe kouder het water, hoe beter je sportkleding gereinigd wordt. Te warm water tast het materiaal van je kleding aan en verhoogt de kans op krimpen. Hetzelfde geldt trouwens voor de droogkast: laat je sportkleding aan de lucht drogen!

Blijft je sportkleding onfris?

Blijven vieze geurtjes hangen in je sportkleding? Geef je kleding een azijnbad! Leg je stinkende kleding in een emmer koud water met enkele druppels azijn. Spoel alles goed uit en stop je sportkleding in de wasmachine. Wedden dat de vieze geurtjes verdwenen zijn?

Daarom draag je beter geen katoen tijdens het sporten

© Pexels

Denk je dat katoen dé ideale stof is voor je workout-outfit? Fout! Er bestaan namelijk veel betere stoffen om je sportprestaties te ondersteunen. Wij vertellen je waarom je beter geen katoen draagt tijdens het sporten.

Sporten in katoen? Geen goed idee!

We geven het toe, er bestaan weinig stoffen die zo comfortabel zitten als zacht katoen. Toch kies je tijdens je workout beter voor een andere stof. Katoen is een zachte, luchtdoorlatende vezel maar werkt helaas niet vochtafdrijvend genoeg. Je sportkleding blijft dus lang nat en koud (wat enorm slecht is voor je spieren die je zojuist hebt getraind) en wordt bovendien zwaarder om te dragen.

Doordat het vocht wordt vastgehouden in de vezels, kan het materiaal minder goed ademen en zal bijgevolg je lichaamstemperatuur stijgen. Nog meer zweten, last van schuurplekken en een gevoel van oververhitting? Check.

Workout boost? Kies voor polyamide of polyester

Welke stoffen je lichaam wél ondersteunen? Microvezelstoffen als polyamide of polyester zijn een betere keuze als je je sportprestatie een boost wil geven. In tegenstelling tot katoen kunnen deze materialen naadloos verwerkt worden: zo blijft alles nét iets beter alles op de juiste positie zitten waardoor je je kan focussen op het sporten zelf.

De grootste troef van deze materialen is echter dat ze vochtafdrijvend zijn. Dat betekent dus ook dat ze beter ademen dan katoen, je lichaamstemperatuur op peil houden én minder snel zweetgeuren absorberen. Bovendien zijn deze stoffen sneldrogend. Dat je ze nadien niet meer hoeft te strijken, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Tip: toch last van hardnekkige zweetgeuren in je sportkleding? Dat komt wellicht omdat er te veel tijd verstreken is tussen het sporten en de wasbeurt. Krijg je de geur er niet meer uit? Laat je sportkledij dan eerst een uur in azijn weken alvorens het in de wasmachine te steken.

Zo vind je de juiste sportbeha

© Bjorn Börg

De juiste sportbeha moet je lichaam voldoende ondersteunen, goed zitten en tegen een stootje kunnen. Geen idee waar je op moet letten? Met deze tips vind je de juiste sportbeha!

Een sportbeha voor elke sport

Wist je dat een goede sportbeha meer dan 70% van de schokken opvangt tijdens het sporten? Onmisbaar voor je workout dus. Elke sportbeha is anders en biedt een ander soort ondersteuning.

Lage intensiteit?

Low-impact sportsessie zoals yoga of pilates? Dan geeft een lichte sportbeha (zonder compressie) of ondersteunende top voldoende steun.

Matige of hoge intensiteit?

Hardlopen, basketbal of zumba op de planning? Een compressiebeha met genoeg ondersteuning en ventilatie does the trick. Vergeet niet naar de bandjes te kijken! Hoe breder het bandje, hoe meer ondersteuning tijdens je sportsessie.

De juiste maat? Die vind je zo

Denk je dat de maat van je sportbeha dezelfde is als die van je normale beha? Think again! Een sportbeha moet iets strakker zitten om voldoende te ondersteunen. Een maatje kleiner passen is dus de boodschap, al mag je beha zeker niet snijden of knellen. De onderband van je sportbeha moet net op je ribbenkast rusten, niet op je borsten zelf en je moet ruimte hebben om er een vinger onder te schuiven.

What else? De stof van je beha moet glad liggen. Wanneer je bulten of kreukjes begint te zien, betekent dit dat de cupmaat te groot is. Last but not least: beweeg! Enkel door je sportbeha uitgebreid te testen, weet je of je de juiste maat hebt te pakken.

Kies voor de juiste stof

Niet alleen het model en de maat, ook de stof is belangrijk wanneer je een sportbeha koopt. Je sportprestatie een boost geven? Kies voor microvezelstoffen als polyamide, polyester, lycra, elastan of spandex. Deze stoffen zijn extra vochtafdrijvend (goodbye sweat), ademen beter, houden je lichaamstemperatuur op peil en zijn sneldrogend. Bonuspunten voor het feit dat deze stoffen beter zweetgeuren kunnen absorberen dan bijvoorbeeld katoen.

Tip: vervang je sportbeha elke zes maanden voor een optimale ondersteuning van je lichaam!