Facebook overweegt betalende versie

Print
Facebook overweegt betalende versie

Foto: REUTERS

Wie wel eens op Facebook vertoeft, weet dat de dienst gratis is - maar dat je er in ruil wel de advertentie en gesponsorde inhoud moet bijnemen. Daar komt binnenkort misschien verandering in, want de grootste socialenetwerksite zou een reclamevrije versie overwegen. Op voorwaarde dat je betaalt, of wat had je gedacht?

Een bekend gezegde luidt: if a product is free, you are the product. Iedereen - op enkele versufte Amerikaanse senatoren na - weet dat wie een gratis account aanmaakt op Facebook, gepersonaliseerde advertenties kan krijgen op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht of interesses. Daar wil het bedrijf nu mogelijk verandering in brengen. Volgens Bloomberg overweegt Facebook immers een reclamevrije versie van zijn product te lanceren, onder de vorm van een abonnementsformule. Een betaalmodel dat te vergelijken is met andere technologiespelers zoals Netflix en Spotify en waarvoor je dus maandelijks een bijdrage betaalt.

Facebook weigert te reageren op de geruchten, maar het is geen geheim dat grote baas Mark Zuckerberg vroeger ook al gedacht heeft aan een betalende versie van zijn populaire netwerksite. Dat het idee nu terug naar boven komt, is niet zozeer om het huidige zakenmodel volledig overboord te gooien, maar om antwoord te bieden aan een veelgebruikte reden waarom gebruikers Facebook de rug toe keren. Sinds het jongste schandaal rond databedrijf Cambridge Analytica zijn veel socialemediagebruikers afkerig geworden van het delen van persoonlijke gegevens.