CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU

Print
CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU

THEMABEELD. Foto: Hollandse Hoogte / Peter Hilz

De hoeveelheid CO2 die nieuwe wagens in de Europese Unie per gereden kilometer uitstoten, is vorig jaar met 0,4 gram gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europees milieuagentschap EEA. De stijging komt er na een jarenlange daling van de uitstoot. “De resultaten van de inspanningen om de brandstofefficiëntie van nieuwe wagens die in de EU verkocht worden te verbeteren, zijn in 2017 gestagneerd”, aldus de EEA.

De gemiddelde uitstoot steeg vorig jaar tot 118,5 gram CO2 per kilometer. Autobouwers moeten dus nog grote inspanningen doen om tegen 2021 het doel van 95 gram per kilometer te bereiken. Het ging de voorbije jaren nochtans de goede weg op: tegenover 2010 was de uitstoot gedaald met 22 gram CO2 per kilometer, een daling met 16 procent.

België deed het vorig jaar met een gemiddelde uitstoot van 115,9 gram per kilometer beter dan het Europese gemiddelde.

Dieselschandaal

Een van de redenen voor de stijging is dat, mede door het dieselschandaal bij Volkswagen, meer mensen benzinewagens kopen. En benzinewagens doen het qua CO2-uitstoot nu eenmaal slechter dan dieselwagens. Voor het eerst sinds het begin van de metingen in 2010 werden er in de hele Europese Unie meer benzinewagens (53 procent) dan dieselwagens (45 procent) verkocht, aldus EEA. Buiten in Italië en Denemarken nam de verkoop van dieselwagens in alle EU-lidstaten af, zo blijkt.

De verkoop van plug-inhybrides (PHEV) en batterij-elektrische voertuigen (BEV) blijft wel toenemen, vorig jaar met 42 procent. Toch blijft het aandeel van deze voertuigen in de autoverkopen klein (1,5 procent). België (2,7 procent van alle in 2017 verkochte wagens) behoort samen met Zweden (5,5 procent) en Finland (2,6 procent) tot de top drie van landen waar vorig jaar procentueel gezien het hoogste aantal PHEV’s en BEV’s werden verkocht.

(belga)