© Bjorn Börg

Zo vind je de juiste sportbeha

De juiste sportbeha moet je lichaam voldoende ondersteunen, goed zitten en tegen een stootje kunnen. Geen idee waar je op moet letten? Met deze tips vind je de juiste sportbeha!

cityfashion

Een sportbeha voor elke sport

Wist je dat een goede sportbeha meer dan 70% van de schokken opvangt tijdens het sporten? Onmisbaar voor je workout dus. Elke sportbeha is anders en biedt een ander soort ondersteuning.

Lage intensiteit?

Low-impact sportsessie zoals yoga of pilates? Dan geeft een lichte sportbeha (zonder compressie) of ondersteunende top voldoende steun.

Matige of hoge intensiteit?

Hardlopen, basketbal of zumba op de planning? Een compressiebeha met genoeg ondersteuning en ventilatie does the trick. Vergeet niet naar de bandjes te kijken! Hoe breder het bandje, hoe meer ondersteuning tijdens je sportsessie.

De juiste maat? Die vind je zo

Denk je dat de maat van je sportbeha dezelfde is als die van je normale beha? Think again! Een sportbeha moet iets strakker zitten om voldoende te ondersteunen. Een maatje kleiner passen is dus de boodschap, al mag je beha zeker niet snijden of knellen. De onderband van je sportbeha moet net op je ribbenkast rusten, niet op je borsten zelf en je moet ruimte hebben om er een vinger onder te schuiven.

What else? De stof van je beha moet glad liggen. Wanneer je bulten of kreukjes begint te zien, betekent dit dat de cupmaat te groot is. Last but not least: beweeg! Enkel door je sportbeha uitgebreid te testen, weet je of je de juiste maat hebt te pakken.

Kies voor de juiste stof

Niet alleen het model en de maat, ook de stof is belangrijk wanneer je een sportbeha koopt. Je sportprestatie een boost geven? Kies voor microvezelstoffen als polyamide, polyester, lycra, elastan of spandex. Deze stoffen zijn extra vochtafdrijvend (goodbye sweat), ademen beter, houden je lichaamstemperatuur op peil en zijn sneldrogend. Bonuspunten voor het feit dat deze stoffen beter zweetgeuren kunnen absorberen dan bijvoorbeeld katoen.

Tip: vervang je sportbeha elke zes maanden voor een optimale ondersteuning van je lichaam!

Daarom draag je beter geen katoen tijdens het sporten

© Pexels

Denk je dat katoen dé ideale stof is voor je workout-outfit? Fout! Er bestaan namelijk veel betere stoffen om je sportprestaties te ondersteunen. Wij vertellen je waarom je beter geen katoen draagt tijdens het sporten.

Sporten in katoen? Geen goed idee!

We geven het toe, er bestaan weinig stoffen die zo comfortabel zitten als zacht katoen. Toch kies je tijdens je workout beter voor een andere stof. Katoen is een zachte, luchtdoorlatende vezel maar werkt helaas niet vochtafdrijvend genoeg. Je sportkleding blijft dus lang nat en koud (wat enorm slecht is voor je spieren die je zojuist hebt getraind) en wordt bovendien zwaarder om te dragen.

Doordat het vocht wordt vastgehouden in de vezels, kan het materiaal minder goed ademen en zal bijgevolg je lichaamstemperatuur stijgen. Nog meer zweten, last van schuurplekken en een gevoel van oververhitting? Check.

Workout boost? Kies voor polyamide of polyester

Welke stoffen je lichaam wél ondersteunen? Microvezelstoffen als polyamide of polyester zijn een betere keuze als je je sportprestatie een boost wil geven. In tegenstelling tot katoen kunnen deze materialen naadloos verwerkt worden: zo blijft alles nét iets beter alles op de juiste positie zitten waardoor je je kan focussen op het sporten zelf.

De grootste troef van deze materialen is echter dat ze vochtafdrijvend zijn. Dat betekent dus ook dat ze beter ademen dan katoen, je lichaamstemperatuur op peil houden én minder snel zweetgeuren absorberen. Bovendien zijn deze stoffen sneldrogend. Dat je ze nadien niet meer hoeft te strijken, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Tip: toch last van hardnekkige zweetgeuren in je sportkleding? Dat komt wellicht omdat er te veel tijd verstreken is tussen het sporten en de wasbeurt. Krijg je de geur er niet meer uit? Laat je sportkledij dan eerst een uur in azijn weken alvorens het in de wasmachine te steken.

Waarom investeren in goede sportkledij de moeite loont

© Jacob Postuma

Staat ‘meer bewegen’ op jouw lijstje van goede voornemens? Een goed begin is het halve werk! Van het juiste materiaal tot de perfecte pasvorm, met de juiste vestimentaire ondersteuning kom je al een heel eind!

De details zitten in de stof

Het is belangrijk dat de stof van je sportkleding vocht en temperatuur optimaal kan regelen. Een mix tussen katoen en synthetische vezel houdt je droog, ondersteunt je spierwerking, gaat huidirritatie tegen bij het zweten en zorgt ervoor dat geurtjes minder lang blijven hangen.

Ondanks je intense lichaamsbeweging en het veelvuldig wassen, kan de juiste materialenmix tegen een stevig stootje. Afbrokkelende logo’s, gekrompen T-shirts of een sportbeha die plots niet meer goed zit? Niet met de juiste materialen!

Tip: was je sportkleding op maximum 30 graden en steek ze nooit in de droogkast: zo blijven de vezels van de kleding intact (en behouden je sportkledingstukken hun 'stretch'). Laat je ook niet verleiden om veel wasmiddel te gebruiken: dit verstopt de vezels waardoor de stof minder goed kan ademen en geurtjes bijgevolg blijven hangen. Er bestaan zelfs speciale wasmiddelen voor sportkledij!

De juiste kledij ondersteunt je sportprestaties

De juiste workout-outfit blijft op zijn plaats tijdens je sportprestaties.De eerste stap? Een goede sportbeha! Bepaal de intensiteit van je morning run of yogasessie, want voor elke activiteit bestaat er de perfecte variant. Kwaliteitsvolle merken weten dit maar al te goed en passen hun modellen aan met voorgevormde pads, extra ventilatie of vederlichte materialen.

Sporten in de koude? Niets kan zoveel deugd doen als fris aan je dag beginnen. Tien T-shirts over elkaar zitten uiteraard niet comfortabel tijdens het joggen. Kies dus voor kwaliteitsvolle kleding! Het juiste materiaal houdt je perfect warm (zonder dat je overmatig zweet natuurlijk), is elastisch genoeg voor al jouw bewegingen én is sneldrogend. Kies bijvoorbeeld voor lichte, elastische polyesterstoffen: die zorgen voor isolatie en een optimale vochtregulatie.