© REUTERS

Ruzie in de modewereld: “Mode draait niet om hypes of om waardeloze roddels”

Is het hippe label Vetements op sterven na dood? Volgens stichters Demna en Guram Gvasalia hebben de journalisten die vorige week erg kritisch waren over de verkoop van het merk, vreselijk overdreven: “Het gaat beter dan ooit met ons”.

tib

© © Catwalkpictures.com

Wat voorafging: vorige week schreef modewebsite HighSnobiety een kritisch stuk over Vetements, het hippe label dat modeliefhebbers diep in de portemonnee deed tasten voor T-shirts met een DHL-logo, gerafelde jeansbroeken en gigantische truien en jassen. Volgens anonieme insiders is het hoogtepunt van het undergroundlabel voorbij: “De verkoop is gedaald, het team is heel klein geworden”, klonk het. Sinds hoofdontwerper Demna Gvasalia ook bij Balenciaga aan het artistieke roer staat, zouden klanten liever Balenciaga kopen: iets goedkoper, betere kwaliteit en betere ontwerpen, klonk het.

“Leugens en roddel”

Gvasalia zelf reageerde met een boze post op Instagram: “Vetements steunt geen journalistiek gebaseerd op leugens en roddel. Mijn team bij Vetements is sterker dan ooit. Mijn verantwoordelijkheid en betrokkenheid zijn niet veranderd of verminderd. Ik ben altijd het creatieve hoofd geweest, op een periode van vier jaar na. Mijn focus is, was en zal altijd het product zijn, en de klant die het draagt. Mode draait niet om hypes of om waardeloze roddels of om opportunistische pseudojournalistiek, mode draait om kleren. Net als Vetements.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook Demna’s broer en medestichter Guram Gvasalia is niet te spreken over het artikel: “Het zal wie ons haat wellicht teleurstellen, maar we staan zowel financieel als creatief sterker dan ooit”, laat hij weten aan modewebsite Women’s wear Daily. “We gaan de boeken niet neerleggen en de speculaties over onze verkoopcijfers zijn niet alleen fout, maar zelfs belachelijk”. Volgens Gvasalia is het merk afgelopen jaar met vijftig procent gegroeid in vergelijking met het jaar ervoor.

“Het is wel voorbij”

“Vetements is niet immuun voor de problemen die jonge, onafhankelijke labels wel vaker hebben”, reageerde de redactie van High Snobiety op zijn beurt. “Wat wij analyseren is of ze in staat zijn om relevant te blijven voor ons jong, trendgevoelig publiek. De inkopers met wie wij gesproken hebben werken voor kleine, onafhankelijke retailers en bedienen de veeleisende klant die ook onze lezer is. Op het moment waarop een merk bij grote, mainstream handelaars belandt, krijgt de authenticiteit een klap. Vetements is zeker niet dood, maar voor velen, vooral de selectieve markt die wij bedienen, is het wel voorbij.”

Niet te missen