© Maurice Deckers

© Maurice Deckers

thumbnail: null
thumbnail: null

Lekkere daguitstap voor Neos-leden

Donderdag 23 maart bezochten 54 Neos-leden Bruyninckx Chiconettes in Messelbroek en de ambachtelijke koffiebranderij Mokapi in Laakdal. Een lekkere daguitstap dus, die gepaard ging met heel wat proevertjes.

Maurice Deckers

Een praatje, een bedrijfsfilm en een wandeling doorheen het bedrijf waarbij je het volledige proces van de groei tot verwerking kan bekijken. Samen met heel wat lekkere proevertjes waren dat de ingrediënten die de Neos-leden lieten kennismaken met Bruyninckx Chiconnettes. Een heel intens arbeidsintensief gebeuren.

In 2000 startte Bruyninckx met de teelt van ‘Chiconnettes’ (miniwitloof). Vandaag blijkt dat dit een goede keuze was, want dagelijks kopen, bereiden en eten vele mensen deze kleine kropjes. Zelfs grote chefs uit binnen- en buitenland verwerken ze in hun mooiste gerechten. Sinds 2001 is het bedrijf ook 'hofleverancier' bij Delhaize. Het grote verschil met normaal witloof zit in de wortelgrootte, de tijd die de krop nodig heeft om te volgroeien en het niet toevoegen van meststoffen aan het teeltwater. De verse chiconnettes worden gesorteerd op vier verschillende maten (30, 40, 50 en 60 gram) en dan verpakt in schaaltjes voor de supermarkt of in doosjes van 2,5 kg voor de horeca. Het kan ook voorgegaard aangeleverd worden in alle mogelijke verpakkingen en gewichtsklassen. Sinds dit jaar heeft Bruyninckx zelfs zijn eigen witloofbier 'Bruyne'.

Na het middagmaal in restaurant Rutgerhof in Testelt dronken de Neos-leden een op ambachtelijke wijze gebrand en gemengd Kempisch kopje koffie bij Mokapi in Laakdal. Dit sinds 1881 bestaand familiebedrijf wordt momenteel gerund door Jef Seykens en Wim Janssens. Jef, de meesterbrander liet de leden tijdens een 1,5 uur durende presentatie kennismaken met de koffiewereld en zo werd het verhaal 'van koffiebes tot koffie in uw tas' heel wat duidelijker. Het aanbod van het bedrijf bestaat uit 14 verschillende soorten koffie. Koffiebranden is zoeken, roosteren, proeven en creëren van smaken. Naast het proeven van verschillende koffies kreeg elke deelnemer als afsluiter een gratis pakje koffie mee om thuis nog wat na te genieten.

Zowel bij Bruyninckx als bij Mokapi werd gretig gebruik gemaakt van mogelijke aankopen, zodat de bus bij het huiswaarts keren wat kilo’s zwaarder was. Na het bezoek aan beide bedrijven hadden zowel het kweken van mini-witloof als het branden van artisanale koffie geen geheimen meer voor onze deelnemers.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio