Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

WK-lied Rode Duivels zorgt voor controverse: “Minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen”

WK-lied Rode Duivels zorgt voor controverse: “Minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen”

Na de Vrouwenraad hebben ook de sponsors van de Rode Duivels bezorgd gereageerd op de maker van het officiële WK-lied, de Brusselse rapper Damso. AB InBev, Coca-Cola, Carrefour, ING, Proximus en bouwbedrijf Besix willen een gesprek met de voetbalbond over de mogelijk vrouwonvriendelijke teksten van de artiest.

De Vrouwenraad riep de sponsors van de Rode Duivels dinsdag op om hun sponsoring te herbekijken als rapper Damso de WK-hymne voor de Rode Duivels mag maken.“Zijn teksten staan bol van afkeer, minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen”, aldus de raad in een open brief.

“Heel wat vrouwen en mannen zijn hierdoor ontstemd. De Voetbalbond heeft zich altijd al gekant tegen racisme, terecht natuurlijk. Door voor Damso te kiezen, geven ze echter het foute signaal dat seksisme wél oké is”, valt er verder ...