© Pexels

Daarom draag je beter geen katoen tijdens het sporten

Denk je dat katoen dé ideale stof is voor je workout-outfit? Fout! Er bestaan namelijk veel betere stoffen om je sportprestaties te ondersteunen. Wij vertellen je waarom je beter geen katoen draagt tijdens het sporten.

cityfashion

Sporten in katoen? Geen goed idee!

We geven het toe, er bestaan weinig stoffen die zo comfortabel zitten als zacht katoen. Toch kies je tijdens je workout beter voor een andere stof. Katoen is een zachte, luchtdoorlatende vezel maar werkt helaas niet vochtafdrijvend genoeg. Je sportkleding blijft dus lang nat en koud (wat enorm slecht is voor je spieren die je zojuist hebt getraind) en wordt bovendien zwaarder om te dragen.

Doordat het vocht wordt vastgehouden in de vezels, kan het materiaal minder goed ademen en zal bijgevolg je lichaamstemperatuur stijgen. Nog meer zweten, last van schuurplekken en een gevoel van oververhitting? Check.

Workout boost? Kies voor polyamide of polyester

Welke stoffen je lichaam wél ondersteunen? Microvezelstoffen als polyamide of polyester zijn een betere keuze als je je sportprestatie een boost wil geven. In tegenstelling tot katoen kunnen deze materialen naadloos verwerkt worden: zo blijft alles nét iets beter alles op de juiste positie zitten waardoor je je kan focussen op het sporten zelf.

De grootste troef van deze materialen is echter dat ze vochtafdrijvend zijn. Dat betekent dus ook dat ze beter ademen dan katoen, je lichaamstemperatuur op peil houden én minder snel zweetgeuren absorberen. Bovendien zijn deze stoffen sneldrogend. Dat je ze nadien niet meer hoeft te strijken, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Tip: toch last van hardnekkige zweetgeuren in je sportkleding? Dat komt wellicht omdat er te veel tijd verstreken is tussen het sporten en de wasbeurt. Krijg je de geur er niet meer uit? Laat je sportkledij dan eerst een uur in azijn weken alvorens het in de wasmachine te steken.

Zo blijft je lingerie langer mooi

© Marie Jo

Natuurlijk wil je zo lang mogelijk plezier hebben van mooie beha’s, slipjes en stevige sportbeha’s. Maar hoe was en bewaar je deze delicate items nu het best? Met deze tips blijft je lingerie langer mooi!

(Hand)was je lingerie met zorg

Dé eenvoudigste manier om je lingerie langer mooi te houden? Was met de hand! Vul een emmer met warm water en een zacht wasmiddel en laat even inweken. Let op dat je nooit wrijft of uitwringt, dat beschadigt de fijne stoffen en beugels.

Leg je lingeriestukken plat op een rek om te drogen zodat ze niet kunnen uitrekken. De droogkast is een echte boosdoener voor je lingerie!

Je lingerie op de juiste manier opbergen? Dat doe je zo

Lingerie blijft niet alleen langer mooi als je ze juist wast, ook de opberging is belangrijk. Hebben je beha’s een zachte padding? Schuif ze dan achter elkaar, zo behouden de cups hun vorm. Stevige, voorgevormde beha's leg je best achter elkaar (in hun volledige lengte) of op elkaar, plat in een lade.

Delicate broekjes? Vouw ze netjes op en maak kleine stapeltjes. Te hoge stapels zorgen voor extra belasting waardoor de stoffen sneller verslijten.

Tip: draag je beha nooit langer dan vier dagen op rij. Zweet tast namelijk de elastische stoffen in je beha aan.

Sportbeha's: een geval apart

Een goede sportbeha is gemaakt voor intense lichaamsbewegingen en veelvuldig wassen. Sportbeha's zijn dan ook heel wat steviger dan bijvoorbeeld fijne bralettes, dus je kan ze gerust in de wasmachine wassen als ze gemaakt zijn van lycra, elastan of spandex.

Steek je sportbeha's wel in een apart waszakje en gebruik een programma voor fijne was. Sportbeha’s drogen vrij snel (door de sneldrogende, synthetische materialen), dus vermijd de droogkast. Je sportbeha opbergen? Vul de cups met enkele propjes zakdoeken, zo blijft de vorm een stuk beter in model. Last but not least: vervang je sportbeha na ongeveer 6 maanden om een optimale ondersteuning te garanderen.

Waarom investeren in goede sportkledij de moeite loont

© Jacob Postuma

Staat ‘meer bewegen’ op jouw lijstje van goede voornemens? Een goed begin is het halve werk! Van het juiste materiaal tot de perfecte pasvorm, met de juiste vestimentaire ondersteuning kom je al een heel eind!

De details zitten in de stof

Het is belangrijk dat de stof van je sportkleding vocht en temperatuur optimaal kan regelen. Een mix tussen katoen en synthetische vezel houdt je droog, ondersteunt je spierwerking, gaat huidirritatie tegen bij het zweten en zorgt ervoor dat geurtjes minder lang blijven hangen.

Ondanks je intense lichaamsbeweging en het veelvuldig wassen, kan de juiste materialenmix tegen een stevig stootje. Afbrokkelende logo’s, gekrompen T-shirts of een sportbeha die plots niet meer goed zit? Niet met de juiste materialen!

Tip: was je sportkleding op maximum 30 graden en steek ze nooit in de droogkast: zo blijven de vezels van de kleding intact (en behouden je sportkledingstukken hun 'stretch'). Laat je ook niet verleiden om veel wasmiddel te gebruiken: dit verstopt de vezels waardoor de stof minder goed kan ademen en geurtjes bijgevolg blijven hangen. Er bestaan zelfs speciale wasmiddelen voor sportkledij!

De juiste kledij ondersteunt je sportprestaties

De juiste workout-outfit blijft op zijn plaats tijdens je sportprestaties.De eerste stap? Een goede sportbeha! Bepaal de intensiteit van je morning run of yogasessie, want voor elke activiteit bestaat er de perfecte variant. Kwaliteitsvolle merken weten dit maar al te goed en passen hun modellen aan met voorgevormde pads, extra ventilatie of vederlichte materialen.

Sporten in de koude? Niets kan zoveel deugd doen als fris aan je dag beginnen. Tien T-shirts over elkaar zitten uiteraard niet comfortabel tijdens het joggen. Kies dus voor kwaliteitsvolle kleding! Het juiste materiaal houdt je perfect warm (zonder dat je overmatig zweet natuurlijk), is elastisch genoeg voor al jouw bewegingen én is sneldrogend. Kies bijvoorbeeld voor lichte, elastische polyesterstoffen: die zorgen voor isolatie en een optimale vochtregulatie.