Vandoorne: "Ondanks problemen een positieve eerste F1-test"

Print
Vandoorne: "Ondanks problemen een positieve eerste F1-test"

Stoffel Vandoorne in de McLaren MCL33 Foto: McLaren F1 team

Na Fernando Alonso maandag zag ook Stoffel Vandoorne gisteren technische problemen roet in het eten gooien tijdens de tweede F1-testdag in Barcelona.

Ondanks het feit dat hij gisteren de derde tijd liet optekenen kwam Stoffel Vandoorne niet verder dan 37 ronden op een ijskoud Circuit de Catalunya, een losgekomen uitlaat was de boosdoener. Willen ze bij McLaren hun vooropgestelde doel van honderd ronden per dag waarmaken moeten ze serieus aan de bak op woensdag en donderdag.

“Spijtig genoeg hadden we een klein probleem met de bevestiging van de uitlaat,” aldus Vandoorne. “Dat zorgde ervoor dat de uitlaat los kwam te zitten en hete lucht blies op bepaalde delen van de bedrading van de wagen.”

“Eén van de bewuste kabelbomen was die van de remmen en daarom wou het team uit voorzorg een paar dingen controleren. Het is duidelijk dat dat langer geduurd heeft dan voorzien.”

Vandoorne zette zijn snelste tijd neer op de ‘hypersofts’, de nieuwe compound van Pirelli, en daar hadden ze bij McLaren een goede reden voor. Het is namelijk de bandencompound die onder de erg koude weersomstandigheden het makkelijkst op temperatuur te krijgen is.

“In deze koude omstandigheden is het moeilijk om de banden aan de praat te krijgen en dat lukt dan het beste met de zachtere soorten.” legt onze landgenoot uit. “Elke keer als we binnen en buiten rijden (voor korte aerotesten) verliezen de banden veel temperatuur en daarbij komt ook nog dat ze niet gemaakt zijn om onder deze omstandigheden te werken.”

“Het circuit was heel koud en vochtig, het duurde al een tijdje eer iedereen goed en wel vertrokken was. Wij hebben van die tijd geprofiteerd om wat aerowerk te doen en wat data te verzamelen.”

“Tegen de tijd dat de baan er beter bij lag hebben we wat snellere rondjes kunnen afwerken om zo de auto wat beter te kunnen begrijpen. De eerste indrukken waren zeer positief. De wagen voelde goed, we zijn geen verrassingen tegengekomen en we hebben veel geleerd.”

Het werd ook een eerste kennismaking met de Renault-krachtbron voor Vandoorne en die verliep heel vlot.

“Alles voelt heel goed, de rijeigenschappen van de krachtbron voelen goed aan. Alles wat we veranderen draait ook uit zoals we verwachten en meer valt er niet te vertellen,” besloot Vandoorne.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: