© BELGA

Maximumsnelheid van 130 km/u onaanvaardbaar, vindt Weyts (N-VA): “Meer verkeersdoden voor enkele minuten tijdswinst”

Vanaf volgend jaar krijgen de gewesten de mogelijkheid om op bepaalde stukken autosnelweg 130 km/u toe te laten. Dat staat in de nieuwe wegcode van Federaal minister van Mobiliteit, François Bellot (MR). Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemt het voorstel onaanvaardbaar. “We wéten, zwart op wit, dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden”, aldus minister Weyts in een reactie aan Het Nieuwsblad.

Arthur De Meyer

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot wil de maximumsnelheid op sommige snelweg en verhogen naar 130 km/u. Het voorstel van de minister is niet nieuw, maar de plannen zouden nu wel concreter zijn. Hij verwacht geen tegenstand van de gewesten. “Het zal aan de wegbeheerder, dus aan de gewesten, zijn om dat te bepalen”, meldt de woordvoerder van de minister. Vermoedelijk zal de snelheid enkel opgetrokken worden op autosnelwegen die niet filegevoelig zijn en waar weinig ongevallen gebeuren.

© Photo News

“Meer verkeersdoden om enkele minuten tijd te winnen”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), is hier niet voor te vinden. “Als we de maximumsnelheid verhogen, dan verhogen we ook de dodentol op de weg. We wéten dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden”, aldus de minister.

“We hadden al het onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), dat zwart op wit voorspelt dat tien kilometer per uur sneller rijden jaarlijks 25 extra dodelijke slachtoffers geeft. Nu hebben we ook de slechte ervaring in Nederland, waar het aantal verkeersdoden op wegen waar je 130 mag op één jaar tijd verdrievoudigd is. In Nederland gaan er om die reden nu stemmen op om die 130 km per uur alsjeblief terug te draaien. We kampen in Vlaanderen nu al met de schande van 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen is voor mij onaanvaardbaar. Ik wil de prijs van extra verkeersdoden niet betalen.”

Er komt dus geen snelheidsverhoging in Vlaanderen als de nieuwe federale wegcode