© Sven Dillen

Onderzoek legt uit waarom steeds meer Porsches op Aldi- en Lidl-parking staan

Er shoppen nu al meer middenklassers en hogere middenklassers bij Lidl en Aldi, dan mensen uit de lagere klasse. Dat becijferden onderzoekers van de universiteit van Huddersfield (Groot-Brittannië). Belgisch retailspecialist Jorg Snoeck bevestigt: “Je ziet steeds meer rijke smartshoppers met hun Porsche aan de Aldi of Lidl.”

pom

De Britse cijfers zijn duidelijk. 77 procent van de (hogere) middenklasse (met een jaarlijks gezinsinkomen van boven de 44.000 euro) gaan shoppen bij Aldi of Lidl. Tegenover 73 procent van de lagere klasse (gezinsinkomen van minder dan 13.000 euro).

“Dat is misschien maar een klein verschil maar het toont wel dat Aldi en Lidl nu aantrekkelijk zijn geworden voor verschillende inkomensklassen. En dat welstellende mensen net zoals iedereen uit zijn op koopjes”, zegt onderzoeker David Harvey.

Met dank aan de crisis

Volgens Harvey is de ommekeer tien jaar geleden gekomen. Op dat moment brak de fameuze bankencrisis uit. Ze hadden te blind geld uitgeleend op het moment dat mensen hun leningen al niet meer konden af betalen. Beurzen kelderden wereldwijd. Het regende ontslagen. En mensen gingen hun aankoopgedrag herbekijken.

© AFP

“Ze gingen op zoek naar de beste producten aan de laagste prijzen. En dat vonden ze bij Aldi en Lidl. Omdat die op een beperkte oppervlakte een beperkt aanbod hebben, kunnen ze zo laag gaan met hun prijzen”, zegt onderzoeker David Harvey.

Maar er is meer. Ook de tijdelijke aanbieden lokken de rijkere klanten. Dan gaat het over computers, digitale fototoestellen, fietsen en boren. “Die koopwaar ligt ook altijd hoog gestapeld in de winkels. Zonder veel poespas. Dat creëert een soort dwingendheid voor de klant: ik moet dat hier meepakken.”

Cola en Nutella

Vlaams retailspecialist Jorg Snoeck zegt dat ook bij ons Lidl en Aldi steeds beter aanslaan bij de hoger klasse. “Dat onder andere dank zijn Coca-Cola, Nutella en de Dokter Oetker-pizza’s. Allemaal merktproducten die nu ook bij Aldi en Lidl te koop zijn. Klanten moeten voor die merken nu niet meer nog eens speciaal rondrijden langs Carrefour of Delhaize.”