McDonald’s wint klanten terug

Print
McDonald’s wint klanten terug

Foto: VUM

Fastfoodketen McDonald’s lokt met nieuwe burgers en promoties opnieuw duidelijk meer klanten naar zijn restaurants. In het tweede kwartaal namen de verkoopcijfers sterker toe dan verwacht, wat de winst onverwacht sterk deed stijgen. Netto bedroeg de winst bijna 1,4 miljard dollar (1,2 miljard euro), zegt McDonald’s dinsdag. Dat is 28 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

“We bouwen aan een betere McDonald’s en de klanten merken dat”, zei CEO Steve Easterbrook. McDonald’s heeft het al lang moeilijk op de Amerikaanse markt, waar de concurrentie groot is. Via promoties en nieuwigheden als gourmetburgers probeert de fastfoodketen er het tij te keren.

De kwartaalcijfers tonen dat McDonald’s weer meer klanten lokt: de verkoopcijfers van restaurants die al langer dan een jaar open zijn (zowel eigen restaurants als franchises) namen wereldwijd toe met 6,6 procent. In de VS ging het om 3,9 procent.

De omzet van McDonald’s (zonder franchises) daalde wel ongeveer 3 procent tot 6,05 miljard dollar. Oorzaak hiervan is dat - net als in het eerste kwartaal - winkels overgedragen werden aan franchisenemers. Die gewijzigde strategie kost omzet, maar levert wel extra licentievergoedingen op.

McDonald’s geeft traditioneel geen concrete informatie over specifieke buitenlandse markten. “Maar we volgen de positieve trend in België”, zegt Kristel Muls, woordvoerster van McDonald’s België. Ze wijst erop dat de service werd bijgestuurd, met onder meer bediening aan tafel, en er ook ingezet werd op nieuwe producten. “De nieuwe strategie werkt”, zegt Muls.

(belga)