Food

Bubbels van Lidl scoren even goed als dure champagne

Print
Goed nieuws voor wie al eens een glaasje bubbels lust: een schuimwijn van Lidl heeft een zilveren award gewonnen op de 'International Wine & Spirits Competition', een Britse wijncompetitie.

De 'Crémant de Bourgogne Blanc NV' werd bekroond met een "Silver Outstanding” award. Daarmee scoorde de fles, die in Groot-Bittannië voor 7.99 pond (bijna negen euro) in de rekken staat, even goed als de Veuve Clicquot’s 2008 vintage champagne, die omgerekend zo'n 56 euro kost. De Veuve Cliquot kreeg net als de Crémant de Bourgogne een 'Silver Outstanding' Award, wat betekent dat hij van de jury een score tussen de 86 en de 89.9 kreeg.

De jury omschreef het smakenpalet van de schuimwijn van Lidl als "droog en genereus, met intrigerende aroma's van fruit en een goed gedefineerde zuurheid". 

Het goede nieuws: in tegenstelling tot de rosé van de Aldi, die enkele weken geleden bekroond werd op de International Wine Challenge, zal deze schuimwijn wel te koop zijn in de Belgische filialen van Lidl. De verkoopprijs bij ons is 6.99 euro. 

Volgens onze wijnkenner Alain Bloeykens heeft de wedstrijd wel een goede naam, maar toch waarschuwt hij om al te enthousiast te worden over dit soort bekroningen. "Meer dan één derde van van alle deelnemende wijnen wordt met een medaille bekroond en de wijnboeren moeten betalen om deel te nemen, wat betekent dat niet lang iedereen deelneemt. Als je dan tot de beste behoort, is dat maar van een fractie van wat de markt te bieden heeft. Kijk maar even in het schap: het wordt moeilijk om nog een fles zonder medaille te vinden. De waarheid zit altijd in de fles: een medaille kan een leidraad zijn, maar je bent altijd best als je één flesje koopt, even proeft en pas indien goedgekeurd je karretje vollaadt."

 

 

 

Niet te missen