© *

We houden van Belgische mode, maar weten er bitter weinig van

België is een modeland en de Belg is trots op de Belgische mode. Alleen weet hij er bitter weinig van: op algemene kennisvragen over Belgische mode is de gemiddelde score amper drie op tien, zo blijkt uit een rondvraag van de Belgische Modefederatie Creamoda in samenwerking met iVox.

tib

Acht op de tien Belgen kent het verschil niet tussen Belgische en niet-Belgische merken. Dat geldt zowel in het duurdere segment (zoals Delvaux en Natan) en het betaalbare segment (zoals JBC en Torfs). Twee op de drie Belgen zegt spontaan geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen. "Sommigen beantwoorden de vraag zelfs met bekende internationale merken, zoals Zara en H&M", zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda. De merken die we wel kennen, zijn onder meer Dries Van Noten, Caroline Biss, Natan, Essentiel, Eskimo, Mayerline, Terre Bleue, Marie Jo, PrimaDonna, Woody en Xandres.

Toch geven de Belgen aan mode belangrijk te vinden én geïnteresseerd te zijn in Belgische mode, alleen zijn ze zich er niet altijd van bewust of ze Belgisch kopen. Van de ondervraagden ging slechts 19 procent specifiek op zoek naar Belgische merken, 38 procent zegt dat ze wel eens Belgische merken kopen. Dat doen ze om de lokale economie te steunen, maar ook omdat Belgische merken gezien worden als kwalitatief en uniek.

"De resultaten van het onderzoek zijn duidelijk: de Belg wil de modemerken van eigen bodem beter leren kennen en wil meer Belgisch kopen, maar dan moeten we de Belgische consument helpen om meer te weten over de Belgische mode en zo te weten en te zien wat Belgisch is en wat niet", zegt Luyckx. Creamoda denkt onder meer aan een label voor Belgische merken, dat zou kunnen tonen welke van de merken in de winkel Belgisch zijn.

Wil jij weten hoe goed je het doet qua kennis over Belgische mode? Doe dan hier de test:

Niet te missen