© Shutterstock

"Dit is de waarheid achter waarom prêt-à-porter steeds minder interessant wordt"

Prêt-à-porter wordt steeds minder winstgevend voor de luxueuze modehuizen, meldt Luca Solca die zich bij BNP Exane Paribas over de luxeproducten buigt. Hij schreef er voor Business of Fashion een opiniestuk over en wijst op enkele oorzaken. "De veelvuldige blootstelling aan prêt-à-porter maakt de grote modehuizen net zwakker", stelt hij.

flb

Volgens Luca Scole wordt prêt-à-porter of ready-to-wear steeds minder interessant voor de luxueuze modehuizen en dat komt volgens hem door een aantal factoren. Zo is de mode heel wat democratischer geworden en shoppers hebben nu toegang tot de laatste trends en dat aan een wijde variatie aan prijzen. "Wat meer is, de luxueuze prêt-à-porter heeft vaak weinig weg van wat de merken net herkenbaar maakt waardoor de waarde als statussymbool daalt en dat is net wat klanten belangrijk vinden", klinkt het.

Bovendien gaat het economisch gezien niet al te best met prêt-à-porter, zegt Scola. De kosten zijn hoog en bijvoorbeeld modeshows gruwelijk duur. "Vandaag is die collectie enkel nog een kwestie van niet te veel geld te verliezen", zegt hij.

Doodsteek

De prêt-à-porter betekende volgens hem daarenboven de doodsteek voor de haute couture. "High-end fashion was ooit een echte business die prachtige kleding maakte die mensen echt droegen. Tegenwoordig is dat eerder de uitzondering dan de regel. Veel luxueuze merken strooien kwistig met geld voor modeshows waarvan ze de kleding niet eens proberen te verkopen. De nadruk ligt niet langer op het product. Dat veroorzaakt op termijn structurele zwakheden."

Dat grote bedrijven zoals LVMH, dat verschillende modehuizen zoals Dior en Louis Vuitton beheert, zich steeds minder vaak op mode gaan focussen, is volgens Scola meer dan een teken aan de wand.

Niet te missen