“Vaccinatiecampagne tegen killerbacterie is een succes”

Print
“Vaccinatiecampagne tegen killerbacterie is een succes”

Foto: An Nelissen

De bewustmakingscampagne voor vaccinatie tegen de killerbacterie pneumokokken is een succes geworden. Tot die conclusie komt het Vlaams Apothekers Netwerk (VAN), een samenwerkingsverband van de apothekersverenigingen in de Vlaamse gemeenschap. De apothekersvereniging benadrukt het belang van de campagne naar aanleiding van de Vlaamse Vaccinatieweek 2017, die loopt van 24 tot 30 april.

“Vlaanderen is duidelijk de strijd tegen de pneumokok aangegaan”, aldus VAN in een persbericht donderdag. “Toch moeten we nog blijven werken aan de bewustwording van het werkelijke gevaar van deze bacterie. De samenwerking tussen de verschillende zorgverleners staat hierin centraal.”

De pneumokok is een bacterie die verantwoordelijk is voor de meeste longontstekingen. De bacterie kan zeer agressief uit de hoek komen, de mortaliteit bedraagt 20 pct bij 65-jarigen en 40 pct bij 85-plussers.

De pneumokok is dus een gevaarlijk beestje, maar voor veel Belgen toch nog onbekend en onbevreesd. Daar besloten de Vlaamse apothekers verandering in te brengen door de bewustmaking voor griep te koppelen aan die voor pneumokokken. Uit de enorme groei van het aantal afgeleverde pneumokokkenvaccins tussen september 2016 en januari 2017 in zowat heel Vlaanderen concludeert VAN dat de campagne een succes te noemen is. Ook het verschil met het zuiden van het land, waar geen campagne gevoerd werd, is significant, zo blijkt uit de cijfers van VAN.