Telenet verliest abonnees: “Concurrentie en prijsverhogingen eisen hun tol”

Print
Telenet verliest abonnees: “Concurrentie en prijsverhogingen eisen hun tol”

Foto: BELGA

Telenet heeft in de eerste drie maanden van het jaar 21.200 kabeltelevisieabonnees verloren, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het kabelbedrijf. Topman John Porter erkent de feller wordende concurrentie en ook de aankondiging van enkele prijsverhogingen eist zijn tol.

Telenet verwijst naar de toegenomen concurrentie en de effecten van de gereguleerde openstelling van de kabel. Het bedrijf zegt kabeltelevisieklanten te verliezen aan de concurrentie. Ook zijn er klanten die hun tv-abonnement hebben opgezegd. Bovendien verwacht Telenet “gezien het historisch hoge niveau van de kabel-tv-penetratie in ons servicegebied, de beperkte uitbreiding van het aantal aansluitbare woningen en de sterke concurrentie op de binnenlandse tv-markt” een verder verloop van abonnees.

Toch kan het bedrijf uitpakken met “solide” operationele en financiële resultaten, zegt CEO Porter. Telenet verwijt daarvoor vooral naar het stijgende aantal abonnees voor het all-in-aanbod Wigo.

Het bedrijf voldoet aan de analistenverwachtingen voor het eerste kwartaal. De omzet steeg 11 procent tot 616 miljoen euro. De aangepaste ebitda (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg 10 procent tot 289,4 miljoen euro, waar analisten op 288,3 miljoen euro hadden gerekend. Netto bleef 65,8 miljoen euro over, waar er een jaar geleden nog 8,6 miljoen euro verlies werd geleden.