‘Girlboss’: Meer luie Peter Pan dan Assepoester

Print
‘Girlboss’: Meer luie Peter Pan dan Assepoester

Britt Robertson als de jonge Sophia Amoruso in ‘Girlboss’. Foto: netflix

Niets is onmogelijk. Je kan doen wat je maar wil. Dat is de boodschap die het voornamelijk vrouwelijke team - met Charlize Theron als producer - achter ‘Girlboss’ wil verkopen. De nieuwste reeks van Netflix is dan ook vooral gericht op jonge twintigers met grote dromen die niet meteen hun plekje vinden in deze grote boze wereld. Zij krijgen het waargebeurde verhaal van Sophia Amoruso (32) voorgeschoteld. De Amerikaanse kreeg van The New York Times de bijnaam ‘de Assepoester van tech’ nadat ze haar eigen webstore op Ebay uitbouwde tot het bekende modemerk Nasty Gal. Dat het bedrijf in november bankroet ging, zullen we er voor het welzijn van dit moderne sprookje even uitlaten, want de reeks die gebaseerd is op de gelijknamige autobiografie focust op Sophia’s vroegere jaren.

De 23-jarige Sophia, gespeeld door een bruinharige Britt Robertson, kan maar geen baan houden. Dat heeft ze puur aan zichzelf te danken. Ze wil niet opgroeien en wil geen verantwoordelijkheden. Op dat vlak is ze eerder Peter Pan dan Assepoester, maar dan wel de grofgebekte versie. Ze steelt, vloekt, is onbeleefd, egocentrisch en op elk moment klaar om iemand ouder te zeggen dat die dom, saai en stom is.

Sophia’s Neverland bestaat uit vintage winkels. Wanneer ze daar op een dag een speciaal jasje op de kop tikt en iets later voor veel geld online verkoopt, heeft ze haar roeping en droomjob gevonden: geld verdienen door in haar ondergoed thuis te zitten. En als dat is wat je echt wil, dan kan dat volgens Charlize Theron. Zelf zouden we die boodschap aanvullen met: als je maar hard genoeg je best doet en werkt. Maar met lui en irritant zijn, kom je er blijkbaar ook. Zet dat in het vervolg dus maar bij je vaardigheden op je cv.

Nu te zien op Netflix.