Limburg heeft hoogste percentage defecte flitspalen

Print
Limburg heeft hoogste percentage defecte flitspalen

Foto: Belga

Hasselt -

Eén op de vijf flitspalen op snel- en gewestwegen in Vlaanderen is kapot of onbruikbaar. Het gaat om zo’n 300 van de 1.400 flitsers. Limburg scoort het slechtst: nauwelijks 70 procent van de flitspalen is hier op dit moment bruikbaar. Voor enkele politiezones is de maat vol. “We kunnen al een jaar lang geen enkele hardrijder flitsen”, klinkt het daar. Ook Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil op korte termijn meer werkende flitspalen.

Tergend traag gaat het herstel van flitspalen in sommige provincies. Ze moeten nochtans het aantal verkeersdoden in ons land terugdringen. Volgens de meest recente meting – begin april – zijn zo’n driehonderd flitspalen in Vlaanderen niet meer dan een lege doos. Niet omdat er geen camera in zit, wel omdat de camera of paal stuk is. Vooral de provincies Limburg (29 procent defecte flitspalen) en Antwerpen (27 procent) scoren ondermaats. “Het gaat van een softwarefout, kabels die niet goed zitten, lussen in het wegdek die fout zijn afgesteld tot flitspalen die na een aanrijding vernield zijn”, zegt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Het agentschap is eigenaar van zo’n 1.400 flitspalen langs snel- en gewestwegen in Vlaanderen.

Politiezones

In sommige politiezones zijn de flitspalen al een jaar lang werkloos. “Dat is het geval voor drie camera’s op gewestwegen in mijn politiezone. We hebben in 2016 geen enkele hardrijder kunnen flitsen. En ook nu nog niet”, klaagt Jean-Louis Dalle, korpschef van de politiezone Gavers in Harelbeke en Deerlijk. “Het probleem ligt bij de ijking van het toestel en het leggen van nieuwe detectielussen in de weg. We hebben al herhaaldelijk om een oplossing gevraagd, maar die blijft uit.”

Ook in de politiezone van Sint-Genesius-Rode, waar in totaal vijf flitspalen staan, heeft er vorig jaar geen enkele gewerkt.

“Een ramp voor de verkeersveiligheid is dat niet”, beweert Veva Daniels. “Een bestuurder weet niet of een flitspaal stuk is, dus die remt toch af. Maar natuurlijk maken we er werk van om flitspalen zo goed en zo snel mogelijk te herstellen.”

Weyts wil actie

Maar een jaar lang geen werkende flitspaal in een hele zone? “Dat mag inderdaad niet. We zijn aan een inhaalbeweging bezig. Voor heel Vlaanderen werkt bijna 80 procent van de flitspalen. Dat is al tien procent beter dan in 2014. Zeker in steden is het complex. Daar moeten we vaak delen van de weg afsluiten om bijvoorbeeld de detectielussen te herstellen. Een weg afsluiten op drukke plaatsen doe je niet zomaar.”

“We moeten de ambitie hebben om in alle provincies op relatief korte termijn een benuttingspercentage van 80 procent te halen”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Alleen zo kunnen we de strijd aangaan tegen de schande van de 320 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar.”

Een flitspaal kost al snel 30.000 euro. Voor het herstel van alle palen heeft het agentschap 2,7 miljoen euro per jaar beschikbaar.