Quick bant kooieieren: “tienduizenden kippen krijgen beter leven”

Print
Quick bant kooieieren: “tienduizenden kippen krijgen beter leven”

Restaurantgroep Burger Brands Belgium – eigenaar van de fastfoodketen Quick en het merk Burger King in België – heeft na overleg met GAIA besloten vanaf 1 september 2018 geen kooieieren meer te gebruiken. “Tienduizenden legkippen krijgen een beter leven dankzij de beslissing van Quick”, klinkt het bij GAIA.

Eerder besloot Quick om vanaf mei 2016 geen kooieieren meer te gebruiken in zijn mayonaise en andere apart verkochte sauzen. Quick bleef wel nog eieren gebruiken in zijn salades, desserten en hamburgersauzen. Michel Vandenbosch (GAIA): “Wij slagen er in om steeds meer restaurantketens en bedrijven te overtuigen om in hun producten geen eieren meer te gebruiken van kippen die in ‘verrijkte’ kooien gehouden worden.”

Dankzij deze beslissing van Burger Brands (Quick en Burger King) ontsnappen volgens GAIA elk jaar tienduizenden legkippen extra aan een ellendig leven in een kooi, zonder daglicht. “Zes jaar heeft onze Quick-campagne aangesleept. Onophoudelijk drongen we er bij de keten op aan om zijn aankoopbeleid voor eieren te herzien. Uiteindelijk met resultaat”, aldus Vandenbosch.

Maar de strijd voor het welzijn van legkippen is verre van gestreden. Sinds 1 januari 2012 zijn de zogenaamde conventionele kooien weliswaar verboden in de EU maar blijven ‘verrijkte’ kooien toegelaten. Helaas bieden die volgens GAIA maar weinig beterschap. Met het oog op het welzijn van legkippen en de verwachtingen van de consument hebben tal van restaurantgroepen, supermarkten en voedingsmerken, zoals McDonald’s, Pizza Hut, Lu, Vandemoortele, Devos Lemmens, Colruyt en Lidl (producten van het huismerk) de stap wel al gezet. Meer nog, ze lopen zelfs vooruit op de huidige wetgeving.