Plots tien keer meer aanvragen voor roetfilter

Print
Plots tien keer meer aanvragen voor roetfilter

Foto: belgaimage

Vlaanderen maakt inderhaast bijna 1 miljoen euro extra subsidies vrij voor wie zijn personenwagen met een roetfilter uitrust. Het aantal aanvragen is in een paar maanden tijd maar liefst vertienvoudigd, een gevolg van de invoering van de eerste lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen, maar ook omdat andere steden dat voorbeeld volgen. Zonder roetfilter mogen eigenaars van oudere wagens immers straks al deze steden niet meer in.

Tref mensen in hun mobiliteit, en ze hebben er veel voor over om met hun auto toch te kunnen gaan en staan waar ze willen. Zo is er al jaren een subsidie voor het installeren van een roetfilter op oudere dieselwagens, waardoor die minder gevaarlijk fijn stof uitstoten. De voorbije acht jaar werd de premie – die maximaal zo’n 600 euro bedraagt – gemiddeld maar zo’n 40 keer per jaar aangevraagd.

Sinds enkele maanden loopt het echter storm: de eerste maanden van het jaar liepen er bij de Vlaamse overheid al bijna 1.100 subsidieaanvragen binnen, zo blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V).

Die ziet zich nu genoodzaakt het subsidiebudget zwaar op te trekken, tot bijna 1 miljoen euro. “En de verwachting is dat dit budget ook niet volstaat, omdat er nog altijd geen einde komt aan de stroom aanvragen voor deze subsidie.”

Veel heeft uiteraard te maken met de invoering van de Antwerpse lage-emissiezone, waardoor oudere auto's niet meer in het stadscentrum zijn toegelaten. En sinds begin maart wordt wie met een te vervuilende auto de stad binnenrijdt ook effectief beboet. Andere mensen willen zich nu al in regel stellen, vermits ook andere steden – Mechelen, Gent en Brussel – al aankondigden een lage-emissiezone in te voeren. Wie met een oude dieselwagen zonder roetfilter rondrijdt, is vanaf dan behoorlijk beperkt in zijn mobiliteit.

“De vraag naar roetfilters is inderdaad gigantisch”, zegt ook de Deurnese garagist Louis De Houwer. “Op een gegeven moment kon de leverancier van filters zelfs even niet volgen met het aanleveren ervan.” De installatie – die zonder subsidie tussen de 900 en 1.100 euro kost – neemt zo’n twee uur in beslag. Eigenaars moeten daarna nog met hun wagen langs de autokeuring om volledig in orde te zijn.