Bedrijfswagen inruilen voor nettoloon ligt steeds moeilijker: “Nieuw voorstel is betuttelend”

Print
Bedrijfswagen inruilen voor nettoloon ligt steeds moeilijker: “Nieuw voorstel is betuttelend”

Foto: Photo News

De sociale partners zijn steeds meer geneigd om ‘cash for cars’ - het inruilen van een bedrijfswagen voor nettoloon - te laten vallen. Alleen Open VLD lijkt er nog echt voor te willen gaan.

Volgens De Tijd zijn vakbonden en werkgevers binnen de Groep van Tien erg dicht bij een akkoord over het mobiliteitsbudget. De bedoeling daarvan is dat werknemers niet langer automatisch een bedrijfswagen krijgen. In de plaats kunnen ze kiezen tussen verschillende opties: bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een kleinere bedrijfswagen in combinatie met een abonnement op het openbaar vervoer of louter een abonnement. Als er nog budget overblijft, zou dat kunnen worden uitbetaald, maar niet netto.

Een definitief akkoord tussen de sociale partners is er evenwel nog niet. Grote vraag blijft wat met het restbedrag moet gebeuren. Mogelijk zou er vrijdag verder overleg volgen tussen de sociale partners.

Open VLD benadrukt dat er nog geen akkoord is en hoopt nog steeds op een scenario met nettoloon in plaats van een bedrijfswagen. Andere mobiliteitsopties kunnen voor de partij, “maar ter aanvulling, niet ter vervanging”, aldus Kamerlid Egbert Lachaert. “Het cashverhaal moet evenwel blijven. Zonder cash-incentive is er geen effect op de mobiliteit.”

Ook voorzitter Gwendolyn Rutten heeft het niet begrepen op een voorstel door de sociale partners zonder een element van nettoloon. “Absoluut geen goed voorstel van de sociale partners”, aldus Rutten. “Het is niet aan de vakbonden en de werkgevers om te beslissen over extra nettoloon, maar aan de mensen zelf. De tijd van bonnen voor voedsel of bonnen voor trein, tram en bus is echt wel voorbij”, hekelt ze. “Betuttelend”, noemt ze de aanpak van de vakbonden en werkgevers. “Als de sociale partners zouden willen meestappen in de 21ste eeuw, zouden we al twee stappen verder staan inzake flexibiliteit.”