© AP

Afhakers Tournée Minérale doen horeca opgelucht ademhalen

Tournée Minérale, het initiatief dat mensen aanspoort om de hele maand februari geen alcohol te drinken, leidt tot de verkoop van minder alcohol en meer alcoholvrije dranken. Toch lijkt de impact op de omzet van drankenhandelaars en restaurants eerder beperkt. “In het begin van de maand dronk bijna niemand alcohol, maar intussen merken we er nog weinig van”, klinkt het bij restaurant De Mijlpaal in Tongeren.

jom

Zo’n 125.000 dapperen hebben zich geregistreerd op de website van Tournée Minérale, een initiatief van Stichting tegen Kanker en De Druglijn. Heel wat anderen hebben de alcohol afgezworen zonder zich officieel te registreren. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de verkoop.

“Nog kalmer dan anders”

“We merken de impact zeker”, zegt Filip Sevens, algemeen directeur van drankenspecialist Prik & Tik, met 85 winkels in Vlaanderen. “Tussen het eindejaar en carnaval is traditioneel een kalme periode voor ons, maar dit jaar nog meer dan anders. Ik hoor van veel winkels dat ze meer alcoholvrije dranken en minder alcohol verkopen. De nieuwe Jupiler 0,0% doet het bijvoorbeeld goed.” Colruyt bevestigt die verschuiving in de verkoop.

“We merken wel dat klanten op zoek zijn naar alternatieven zoals frisdrank en alcoholvrije wijn”, zegt Carmen Cretskens van Drinkservice Erlingen in Neeroeteren. “Ik zie ook geregeld mensen die het geprobeerd hebben maar intussen gewoon weer hun flesje wijn komen halen (lacht).”

“Zorgen gemaakt”

Dat is ook An Penxten, zaakvoerder van restaurant De Mijlpaal in Tongeren, opgevallen: “In het begin van de maand heb ik me zorgen gemaakt. Op onze eerste openingsdag van februari zat de zaak vol, maar slechts twee mensen dronken wijn. Intussen hebben veel mensen afgehaakt, want met valentijn heb ik er nauwelijks nog iets van gemerkt. Ik verwacht dat het effect over een week helemaal voorbij is.”

Anderen hebben zelfs garen gesponnen bij Tournée Minérale. “Op onze kaart zijn de mocktails (alcoholvrije cocktails, nvdr.) deze maand extra prominent aanwezig” , zegt Rob Biesmans van cocktailbar Koks & Tales in Hasselt. En dat lijkt te werken . “We hebben in het weekend zelfs meer volk en 40 procent van de verkochte dranken is alcoholvrij. Ook na deze maand blijven we meer alcoholvrije cocktails aanbieden.”

Hoeveel deelnemers aan ‘Tournée Minérale’ iets over halfweg nog volhouden is niet bekend. “Dat houden we niet bij” , zegt Steven De Bondt van Stichting tegen Kanker. “We willen niemand een schaamtegevoel aanpraten. Ook wie toch een glas gedronken heeft, moedigen we aan om de draad weer op te nemen.”

Lees meer over Tournée Minérale