Kim Clijsters Academy in Bree lanceert flexibel onderwijs met tennisopleiding

Print
Hasselt / Bree -

De Kim Clijsters Academy in Bree lanceert samen met drie scholen ‘Academy@School’, een aanbod waarbij een flexibel lessenrooster jonge tennistalenten de kans geeft om onderwijs te combineren met tennis op topniveau.

Atheneum Bree, Internaat Kubik en Hogeschool PXL bieden vanaf september volgend jaar individuele leertrajecten aan voor jonge tennistalenten die trainen in de Kim Clijsters Academy (KCA). “Vooral vanaf 12 jaar moeten tennistalenten in spe meerdere uren per dag trainen op KCA en moeten ze hun lichaam ook de nodige ruimte geven om te recupereren”, vertelt Carl Maes, directeur van de Kim Clijsters Academy. “De tijd die voorhanden is naast de reguliere schooldagen - de avonden en weekends - is natuurlijk onvoldoende.”

Een totaalconcept met tennis én flexibel onderwijs is noodzakelijk om die lacune op te vangen, vindt Kim Clijsters. “De tijd dat jonge talenten, al dan niet op weg naar een professionele tenniscarrière, noodgedwongen via een middenjury of examencommissie op eigen houtje hun middelbare diploma moesten behalen, willen we nu echt ver achter ons laten”, aldus Clijsters. “Wie een topsport wil beoefenen, moet dit kunnen op een hoog technisch niveau, maar ook via een flexibel lestraject op de middelbare school en met de sociale nodige ondersteuning zoals huisvesting.”

Atheneum Bree en Internaat Kubik zullen vanaf september 2017 zo’n flexibel lestraject aanbieden. “De studies en de sportactiviteiten worden in samenspraak met alle partijen ingebed in de schoolloopbaan”, zegt Christel Moors, directeur van Atheneum Bree. “De evaluaties lopen parallel met die van hun klasgenoten. Zo is er op geen enkel moment sprake van uitstel of voorkeursbehandeling. De kans dat de studies op de tweede plaats verzeilen, wordt zo ook onbestaande.”

Hogeschool PXL wil dat traject voortzetten en biedt opleidingen aan waarbij een flexibel traject mogelijk is, dankzij het statuut van topsporter. Aanpassingen in de examenregeling, alternatieve opdrachten en digitale leermiddelen moeten het voor de studenten die een topsport zoals tennis beoefenen comfortabeler maken.