‘Expressief lettertype’ bevordert leesvaardigheid van beginnende lezers

Print
Hasselt / Diepenbeek -

Onderzoekers van Hogeschool PXL hebben, in samenwerking met de UHasselt, drie lettertypes ontwikkeld die expressie kunnen weergeven. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen de woorden die ze lezen met het nieuwe lettertype beter begrijpen, zegt de Universiteit van Hasselt in een persbericht.

De Hasseltse onderzoeksgroep bekeek het afgelopen jaar specifiek hoe tekst op digitale schermen en papier beter gelezen kan worden door expressie aan het lettertype-ontwerp toe te voegen. Woorden die luider gelezen moeten worden, hebben de onderzoekers vet gedrukt. Woorden die met een hogere stem gelezen moeten worden, zijn hoger geplaatst en woorden die trager gelezen moeten worden, zijn wat meer uitgerekt.

“In het onderwijs is expressief lezen een ondergewaardeerd onderdeel van de algemene leesvaardigheid”, zegt Ann Bessemans, onderzoeker aan PXL en geaffilieerd aan UHasselt. “De focus bij leren lezen ligt vooral op nauwkeurigheid en tempo. Wetenschappelijke studies hebben nochtans uitgewezen dat leesvaardigheid niet enkel door deze twee factoren bepaald wordt.”

De onderzoekers zijn de lettertypes vervolgens gaan uittesten bij 120 kinderen van 8 tot 10 jaar in basisschool Sint-Rita in Sint-Truiden. “We splitsten de 120 kinderen op in twee groepen: 60 kinderen kregen vooraf de juiste sleutels mee om woordjes met de juiste expressie te lezen”, aldus Bessemans. “We toonden hen een boekje met de drie parameters, praatten over wat hen opviel, een woord dat dikker of harder gedrukt is bijvoorbeeld, en wat dat dan betekent voor het uitspreken ervan. De andere groep kreeg die informatie pas achteraf.”

De tests toonden aan dat de vooraf geïnformeerde kinderen de woorden met de juiste expressie konden lezen. De leerlingen die vooraf geen informatie hadden gekregen lazen de zinnen niet met de nodige expressie en intonatie. Zij begrepen bijgevolg minder goed wat ze lazen.

De onderzoekers kregen voor dit onderzoek een beurs ter waarde van 50.000 dollar van Microsoft USA Advanced Reading Technologies. Microsoft gaat nu verder met het onderzoek en zal focussen op tests bij kinderen met autisme, doven en slechthorenden.