Limburg zet in op zakentoerisme

Print
Limburg zet in op zakentoerisme

Igor Philtjens

De provincie Limburg heeft donderdag een website gelanceerd waarop het zoveel mogelijk locaties voor onder meer vergaderingen, congressen en evenementen wil bundelen. Het wil op die manier het zakentoerisme in de provincie promoten via één gezamenlijk platform, zo meldt Toerisme Limburg in een persbericht.

De website is een initiatief van Toerisme Limburg, waarvoor het samenwerkt met gemeenten, toeristische diensten en ondernemers. Congresorganisatoren uit binnen- en buitenland kunnen op de website Belgian Limburg Convention Bureau, kortweg BLCB, alle informatie vinden over mogelijke locaties, prijzen en beschikbaarheden.

“De zakenindustrie wint in Vlaanderen steeds meer aan belang. Ook in Limburg spelen we daar nu meer dan ooit op in”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg. “Het brengt niet alleen extra toeristen naar Limburg gedurende weekdagen, de zakelijke toerist geeft gemiddeld ook meer uit dan de vrijetijdstoerist.”

Hasselt, Genk en Lommel zijn de eerste steden die het initiatief mee dragen. Zowat dertig ondernemers kunnen al gecontacteerd worden via BLCB. Maar Toerisme Limburg hoopt de hele provincie te kunnen opnemen in het online platform. Iedere Limburgse ondernemer die een ruimte aanbiedt voor bijvoorbeeld meetings, congressen of evenementen, kan zich aanmelden bij de website.

“Via de meetingindustrie breiden we het toeristische seizoen uit en groeit Limburg uit tot een bestemming die 365 dagen per jaar bezoekers aantrekt. Deze bezoekers leren ook de toeristische troeven van Limburg kennen, wat kan leiden tot recreatieve herhaalbezoeken. Zo boort Limburg een nieuwe doelgroep aan met een hoog bestedingspatroon. En meer rendement betekent meer jobs”, besluit Philtjens.

Toerisme Limburg en de drie genoemde steden investeren jaarlijks samen 120.000 euro in de werking, promotie en ontwikkeling van het online platform.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio