Bussen moeten rijden, ook tijdens staking

Print
Bussen moeten rijden, ook tijdens staking

Foto: BELGA

Brussel -

Ten laatste over drie jaar moet De Lijn garanderen dat er bij een staking toch nog bussen en trams rijden op de belangrijkste lijnen. Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst, die Het Nieuwsblad kon ­inkijken. Voor de ­vakbonden is dat een oorlogsverklaring: de Vlaamse regering en de top van De Lijn ­breken volgens hen het recht tot staken.

Dat de minimale dienstverlening is verankerd in de beheersovereenkomst, is veelzeggend. Want het document formuleert de doelstellingen die De Lijn voor de periode 2017-2020 moet halen. De Lijn zal in die periode een hele transitie ondergaan. Zo zal de vervoersmaatschappij enkel nog verbindingen tussen de grote steden en gemeenten aanbieden. Voor meer afgelegen gebieden slaan lokale en private partners, zoals Uber, de handen in elkaar.

Vooral één passage in de beheersovereenkomst valt op. De Vlaamse regering wil dat De Lijn 365 dagen per jaar “een zo betrouwbaar mogelijke dienstverlening” biedt. In geval van overmacht, door staking of andere oorzaken, moet De Lijn prioritaire lijnen maximaal kunnen bedienen, staat er. Tot nu toe werd De Lijn enkel verplicht om wilde stakingen te voorkomen.

Acties

Vandaag buigt de raad van bestuur van De Lijn zich over de beheersovereenkomst. De vakbonden zullen nog proberen een aanpassing te vragen. Als dat niet gebeurt, kan het zijn dat de bonden dreigen met acties. “Met deze tekst kan De Lijn de minimale dienstverlening eenzijdig opleggen. Dat kan voor ons absoluut niet”, luidt het.

Hoeveel bussen en trams er op een stakingsdag moeten rijden, staat nog niet vast. Bij het spoor, waar mogelijk volgend jaar de minimale dienstverlening eenzijdig wordt opgelegd, zijn wel al scenario’s bekend. Zo wordt 15 procent van het personeel opgevorderd zodat één op de zeven treinen kan ­rijden.

“In Frankrijk gebruiken ze een systeem waarbij elke werknemer op voorhand moet laten weten of hij staakt of niet. Met het personeel dat wel werkt, kan dan een minimale dienstverlening worden uitgewerkt”, zegt Patrick Humblet, specialist stakingsrecht van de UGent.

“Stakingsrecht uitgehold”

De vakbonden van De Lijn geloven niet in de haalbaarheid van een minimale dienstverlening. “Je hebt niet alleen chauffeurs nodig, maar ook dispatching, onderhoudspersoneel, controleurs... Zo is er geen sprake meer van een staking. Ons recht om te staken wordt helemaal uitgehold”, luidt het in vakbondskringen.