Ticketjager aan de haal met begeerde ballonnen in Beringen

Strijd om gratis vliegtickets loopt uit de hand: “Cadeau voor hoogzwangere vrouw”

Print

Nejat Yalcin uit Beverlo Foto: Karel Hemerijckx

Beringen -

De actie waarbij touroperator Thomas Cook ballonnen met gratis vliegtickets opliet boven België, kende gisteren een tumultueuze doortocht in Beringen. Nejat Yalcin uit Beverlo slaagde erin om met een hele tros ballonnen aan de haal te gaan. De touroperator besliste daarna om de resterende ballonnen op geheime locaties te lanceren.

Ter gelegenheid van zijn 175ste verjaardag liet Thomas Cook gisteren in elke Belgische provincie 175 heliumballonnen op. Aan elk van de 1.750 ballonnen hing een vliegticket naar de zon voor twee personen. Gisterenvoormiddag werd bekendgemaakt dat de Limburgse lancering even na de middag zou plaatsvinden voor het Thomas Cookkantoor aan de Heldenlaan in Paal.

Ruim op tijd verzamelen de eerste ticketjagers. Tactieken worden besproken en de windrichting bestudeerd. Koen en Sybille uit Olmen maken al plannen om met de auto de achtervolging in te zetten. “Al ons geld steekt in de verbouwing. Het zou mooi zijn als we met een gratis ticket toch een weekje op vakantie konden.” Ook Willem Vankrunkelsven, finalist in ‘Mijn Pop-uprestaurant!’, is van Tessenderlo naar Beringen afgezakt in de hoop een gratis ticket te bemachtigen.

Strijd om gratis vliegtickets loopt uit de hand: “Cadeau voor hoogzwangere vrouw”
De twintiger deelt zijn buit met minder fortuinlijke ticketjagers. Foto: Karel Hemerijckx

Hoogzwanger

Enkele tientallen handen gaan de hoogte in wanneer de eerste trossen de lucht in gaan. Maar niemand slaagt erin om een ballon te pakken te krijgen. Bij de derde een laatste lading ontstaat er wat geduw en getrek. Een jongeman veert hoog op, plukt de hele tros uit de lucht en gaat ermee aan de haal. Anderen zetten de achtervolging in en slagen erin om op hun beurt tickets uit de tros te plukken.

Het Thomas Cook-team dat de ballonnen heeft gelanceerd vindt het niet echt sportief, maar Nejat Yalcin (27) uit Beverlo staat te glunderen. Tien tickets houdt hij voor zichzelf, de rest deelt hij uit aan minder fortuinlijke ticketjagers. “Mijn vrouw had me verwittigd dat ik hier moest zijn. Ik had speciaal niet te veel gegeten zodat ik goed kon springen”, lacht hij. “Ik ben van Turkse origine, dus waarschijnlijk gaan we naar Antalya met onze tickets. Een mooie verrassing voor mijn vrouw, die hoogzwanger is. Als de baby er is, mag die ook mee. Ik heb toch tickets genoeg.” (lacht)

Strijd om gratis vliegtickets loopt uit de hand: “Cadeau voor hoogzwangere vrouw”
Foto: Karel Hemerijckx

Ontsierd

Na het onvoorziene verloop in Beringen besliste Thomas Cook om de lancering in de andere provincies op geheime locaties te laten plaatsvinden. “Jammer dat een leuk moment op die manier ontsierd is”, zegt Thomas Cookwoordvoerder Koen van den Bosch. De wedstrijd werd niet geannuleerd, zoals op sociale media werd voorgesteld. “Mensen die meerdere ballonnen onderschept hebben, kunnen sowieso maar twee vliegtickets op eigen naam boeken. Maar niets belet hen om de overige tickets uit te delen aan vrienden natuurlijk”, aldus Van den Bosch.

Kritiek: niet ecologisch

Nog voor de ballonnen de lucht in gingen, kwam er al kritiek op het initiatief, dat volgens tegenstanders niet erg milieuvriendelijk is. “Thomas Cook vindt duurzaamheid belangrijk, en we hebben dus bewust gekozen voor ballonnen en tickets die biologisch afbreekbaar zijn”, zegt woordvoerder Koen van den Bosch. “Dat geldt helaas niet voor het koordje van de ballon. Enkele organisaties hebben ons laten weten dat deze actie niet ideaal is voor het milieu en ons alternatieven gesuggereerd. Daar gaan we in de toekomst zeker rekening mee houden.”

Strijd om gratis vliegtickets loopt uit de hand: “Cadeau voor hoogzwangere vrouw”
Foto: Karel Hemerijckx

Kritiek: geen topbestemmingen

Wie een ticket kon bemachtigen, moet daarmee naar een reisagent om een vlucht te boeken naar Antalya (Turkije), Marrakech (Marokko), Hurghada (Egypte) of Gran Canaria. Vooral Hurghada en Antalya zijn momenteel niet bepaald de meest stabiele bestemmingen. “Turkije heeft het inderdaad moeilijk gehad deze zomer, Hurghada en Marokko zijn opnieuw aan het groeien. Het zijn bestemmingen die een duwtje in de rug kunnen gebruiken, maar waar geen negatief reisadvies geldt”, zegt Thomas Cookwoordvoerder Koen van den Bosch.

Strijd om gratis vliegtickets loopt uit de hand: “Cadeau voor hoogzwangere vrouw”
Foto: Karel Hemerijckx

Maar toch een schot in de roos

Een marketingstunt waarbij je een reis wint als je een ballon vindt: het lijkt misschien oubollig, maar Thomas Cook haalde er gisteren uitgebreid de media mee. “Het is een campagne die uitblinkt door zijn eenvoud”, zegt Piet Pauwels, professor marketing aan de UHasselt. “Ze voldoet aan alle eisen van goede reclame. Het is een heel eenvoudig concept: wie een ballon vindt, heeft prijs. Bovendien herinneren de ballonnen ons aan onze kindertijd. De actie is heel authentiek, en voor Thomas Cook is het een campagne die weinig kost. Het is reclame waar iedereen naar op zoek is.”


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio