Hopelijk wordt Brussel het voorbeeld voor alle andere grotere en kleinere steden in dit land

Print
Hopelijk wordt Brussel het voorbeeld voor alle andere grotere en kleinere steden in dit land

Foto: LD

Het Brussels Gewest is van plan om de E40 tussen Kraainem en Brussel in beide richtingen te versmallen van zes naar vier rijstroken. Dat kon u gisterochtend al lezen in onze krant en het zorgde de hele dag voor discussies tussen voor- en tegenstanders.

Voor wie dagelijks naar Brussel moet, was dit ongetwijfeld even schrikken. Het is er elke ochtend en elke avond in de file staan. De versmalling van de E40 kan alleen maar zorgen voor nog meer files, is dan de logische redenering. Maar is dat ook zo? Dat weten we nog niet. Want nu versmalt de E40 op het einde al de facto tot nog maar vier rijstroken in de drie tunnels richting Montgomery, centrum en Meiserplein. Bovendien verdwijnen de vijfde en zesde rijstrook niet echt, ze worden omgevormd tot een brede laan voor openbaar vervoer en voor lokaal verkeer.

De beslissing van de Brusselse regering is een moedige beslissing in een land waar de auto nog altijd gezien wordt als het voornaamste vervoermiddel. Brussel was een heel mooie stad. Dat is het nog steeds, maar niet echt leefbaar. In- en uitvalswegen naar de kleine ring en zogezegde lanen in het centrum zijn echte autoriolen. Dat was overigens ook het geval in alle grotere Europese steden. Maar daar heeft men eerder maatregelen genomen om de stad terug aan de inwoners en haar bezoekers te geven, met meer ruimte voor openbaar vervoer, fietspaden, ruime voetpaden en voor alle verkeer afgesloten gezellige pleintjes met veel groen en ruimte voor kinderen om te spelen. Brussel slaat dezelfde weg in en het zal de aantrekkingskracht van de stad uiteindelijk alleen maar vergroten en er misschien zelfs voor zorgen dat opnieuw meer mensen in de stad zelf willen wonen in plaats van net errond.

Maar hiermee is het werk nog niet af. Brussel blijft onze administratieve hoofdstad die ook in de toekomst elke dag opnieuw tienduizenden pendelaars zal aantrekken. Het project kan dan ook alleen maar slagen indien er tegelijk werk wordt gemaakt van meer treinaanbod naar de stad, van parkings aan de rand van de stad die rechtstreeks aansluiten op het openbaar vervoer, en van meer openbaar vervoer in de stad zelf. Iets wat ook kan, want wanneer de auto’s uit de stad worden gehouden komt er automatisch meer ruimte vrij voor bijvoorbeeld opnieuw meer trams in eigen bedding. Het houdt ook in dat er geen nieuwe parkings in de stad zelf mogen komen, anders blijft men automobilisten uitnodigen om toch hun kans te wagen met de auto. Dit alles kan natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Het is een project op lange termijn. Hopelijk is de Brusselse adem lang genoeg en wordt Brussel het voorbeeld voor alle andere grotere en kleinere steden in dit land.