Handsfree bellen verviervoudigt kans op ongeval: minister Weyts wil geen verbod

Print
Handsfree bellen verviervoudigt kans op ongeval: minister Weyts wil geen verbod

Foto: Shutterstock

Het gebruik van een kit om handenvrij te bellen verviervoudigt het risico op een ongeval, vergeleken met bestuurders die niet telefoneren tijdens het rijden. Dat blijkt uit een experimenteel onderzoek van het BIVV in opdracht van Radio 2. Gebruikers van een handsfreekit kijken meer in het rond, maar focussen minder op verkeersborden of andere weggebruikers.

Volgens het onderzoek heeft een bestuurder die een handsfreekit gebruikt 44 procent minder aandacht voor verkeersborden, en 28 procent minder voor andere bestuurders. De automobilisten die deelnamen aan het onderzoek keken ook minder regelmatig in hun linkse zijspiegel, en hadden meer de neiging om op de middelste rijstrook te rijden.

Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: drie bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete. Ze waren allen handsfree aan het bellen. De proefpersonen moesten een kort traject op de E17, tussen De Pinte en Kruishoutem, afleggen. Onderweg kregen ze een telefoontje, en met behulp van een eye-trackbril konden de onderzoekers nagaan waar de bestuurders naar keken.

Na overdreven snelheid en alcohol is afleiding de grootste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen. Voor Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV, is er maar één gouden regel: “Auto in? Gsm uit!”.

Geen verbod

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voelt er weinig voor om handenvrij te bellen achter het stuur te verbieden. “Eigenlijk ben ik niet verrast, dit bleek al uit vorig onderzoek”, reageert minister Weyts. Hij vindt dat handenvrij bellen afgeraden moet worden, maar is terughoudend voor een verbod.

“Bellen, sms’en, mailen met de gsm in de hand, dat is nog altijd het meest gevaarlijke. In discussie treden met je medepassagiers leidt ook af, maar waar trek je dan de lijn? Ik trek die liever waar hij nu ligt, maar met meer controle”, aldus Weyts. “Het heeft geen zin dat de huidige regelgeving die niet wordt nageleefd strenger wordt gemaakt, in de hoop dat ze dan wel wordt nageleefd.”