Fit & Gezond

Filmpje neemt populaire diëten op de korrel, maar welke methode werkt echt?

Print
Er zijn tientallen verschillende diëten, maar welke afslankmethode helpt nu echt om kilo’s blijvend te verliezen? De mensen achter het wetenschappelijke YouTube-kanaal AsapSCIENCE doen een poging om het kaf van het koren te scheiden in een geanimeerde video.

“Voor de buitenwereld is diëten simpel: al dan niet vermageren hangt af van het aantal calorieën je opneemt en verbrandt door aan lichaamsbeweging te doen”, zegt de vertelstem. “Dat brengt ons bij de eerste afslankmethode: diëten die zich focussen op een verminderde calorie-inname zoals Weight Watchers. Die kunnen effectief en gezond zijn, zolang je de calorieën die je wel opneemt uit gezonde voeding komen”, klinkt het.

Misselijkheid en constipatie

Andere diëten, zoals Atkins en South Beach, zien koolhydraten als de grootse boosdoeners. Het uitgangspunt? Hoe meer koolhydraten je opneemt, hoe meer vet dat je lever produceert. Maar dat is volgens AsapSCIENCE te kort door de bocht. “Bij mensen met een normale, actieve levensstijl worden koolhydraten afgebroken en omgezet in glucose, wat het lichaam energie geeft. Heel weinig wordt vet”, klinkt het.

Het klopt volgens het filmpje wel dat de aard van de koolhydraten een grote rol speelt. Koolhydraten uit suiker, honing, fruit worden vaker omgezet in vet dan complexe koolhydraten die je vindt in volkorenproducten en groenten. Een nadeel aan diëten die koolhydraten weren? In het begin kan je je duizelig voelen, misselijk worden en zelfs last krijgen van constipatie. “Volgens veel dokters leidt deze methode vaker tot een grotere opname van slechte cholesterol.”

Mislukt dieet

Ook proteïnediëten zoals het Paleo dieet worden in de video op de korrel genomen. Hierbij is het uitgangspunt dat eiwitrijk voedsel minder snel wordt afgebroken, waardoor je minder snel honger zal krijgen maar dat werkt volgens de vertelstem enkele tekorten en vervelende neveneffecten zoals constipatie en misselijkheid in de hand. Diëten die focussen op heel weinig eten worden in het filmpje een ronduit gek en zeer ongezond idee genoemd met een hoog risico op een schommelend gewicht. “Na enkele jaren kan je zelf veel zwaarder wegen dan aanvankelijk het geval was en een negatief geëvolueerd metabolisme hebben.”

De conclusie? 97 procent van alle diëten mislukt. Volgens de vertelstem is het belangrijk om je gewicht naar beneden te krijgen door kleine en gezonde veranderingen te integreren in je huidige levensstijl. “Pin je vooral niet vast op het cijfer op de weegschaal, want dat vertelt niet hoe gezond je al dan niet bent.”

Niet te missen