Fit & Gezond

Te weinig slaap maakt je misschien wel dik

Print
Te weinig slaap maakt je misschien wel dik

Foto: Shutterstock

Ben je een slechte slaper? Dan loop je meer risico om extra kilootjes in de wacht te slepen. Althans, dat blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in de European Journal of Clinical Nutrition. Onderzoekers ontdekten immers dat wie gemiddeld minder dan zeven uur per nacht slaapt, meer calorierijke vetten eet en zo meer calorieën binnen krijgt.

Volgens een onderzoek dat gepubliceerd werd in de European Journal of Clinical Nutrition kan een slechte nachtrust ertoe leiden dat je ongewild extra kilo's erbij krijgt. De verstoorde nachtrust zou de hongerhormonen ontregelen en ertoe leiden dat slechte slapers gedurende de dag de neiging hebben meer calorieën weg te werken, tot 385 calorieën meer zelfs.

Naast de grotere inname van calorieën zouden slechte slapers onbewust minder voor eiwitrijke voedingsmiddelen kiezen en meer calorierijke vetten verorberen. Dergelijke factoren kunnen overgewicht veroorzaken. Het onevenwicht tussen de inname van calorieënn en het verbruik ervan is één van de belangrijkste oorzaken van obesitas en volgens de onderzoekers wijst het onderzoek uit dat dit onevenwicht door een gebrek aan slaap in de hand gewerkt kan worden.

 

 

 

Niet te missen