Hond Jefke wil muizen vangen maar sticht per ongeluk brand

Print

In de Heibloemstraat in het Antwerpse Nijlen is vrijdagochtend brand ontstaan in een tuinhok waar hout opgeslagen was. Volgens de eigenaar zou hondje Jefke per ongeluk de brand hebben aangestoken toen hij muizen aan het vangen was. Al is de brandweer daar niet helemaal van overtuigd. Dat meldt Gazet van Antwerpen.

Vlak achter de woning in de rustige Heibloemstraat staat een opberghok waar hout opgestapeld ligt. De houtkachel in het hok is de lievelingsslaapplaats van de hond van René. De kachel brandde vrijdagochtend en daar liep het mis. “Deze keer heeft Jefke er niet gewoon geslapen”, vertelt René. “Hij zal waarschijnlijk muizen hebben willen vangen, dat doet hij constant. Er stond in de buurt van de kachel een kartonnen doos met oud brood. Die zal hij hebben omgeduwd zodat die tegen de kachel is gevallen, met een brand als resultaat.”

Hond Jefke wil muizen vangen maar sticht per ongeluk brand
Foto: JoDW

De zevenjarige trouwe jack russel des huizes heeft dus mogelijk wel wat schade op zijn geweten. “Boos ben ik niet op hem. Het is een speelvogel, hij kan daar ook niet aan doen. Het is gewoon een deugniet die gek op muizen is”, lacht René.

Golfplatendak

Brandweercommandant Danny Theunen maakt iets meer voorbehoud in zijn versie van de feiten. “Het klopt dat er brandbaar materiaal te dicht bij de houtkachel stond en dat daardoor het vuur ontstaan is. Of het nu echt de hond is geweest die dat heeft gedaan, daar heb ik sterke twijfels over. Wat er ook precies gebeurd moge zijn, feit blijft wel dat het gebrand heeft.”

Hond Jefke wil muizen vangen maar sticht per ongeluk brand
Foto: JoDW

Toen de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen door het golfplatendak. “Al ging het zeker niet om metershoge vlammen, de brand was beperkt. We hadden het vuur heel snel geblust. Mede dankzij de inspanningen van de buren is de omvang van de brand beperkt gebleven.”

De buren hadden de rook opgemerkt en waren snel in actie geschoten. “Ik passeerde hier met de auto en ben dan maar gestopt om te helpen. Iemand had de brandweer toen al gebeld en dan zijn we met een paar buren beginnen blussen met emmers water, die we in de waterput vulden. Dat zorgde ervoor dat het vuur klein is gebleven in afwachting van de komst van de brandweer. De wind stond richting het huis en we hadden schrik dat de vlammen zouden overslaan om de woning. We hebben ook een gasfles naar buiten gehaald. We hebben gedaan wat we konden om René te helpen”, legt één van de buren uit.