NMBS schrapt nog meer jobs: vakbonden willen snel duidelijkheid

Print
NMBS schrapt nog meer jobs: vakbonden willen snel duidelijkheid

Foto: BELGA

In het ontwerp van bedrijfsplan dat de krant De Tijd kon inkijken, staat dat de NMBS tegen 2020 meer banen wil schrappen dan in het vorige ontwerp stond. Het aantal vervoerde reizigers werd naar beneden herzien. Luc Piens van de christelijke vakbond wil pas ten gronde reageren als hij het plan heeft kunnen inkijken. “Ik heb hiervoor een aanvraag ingediend”, klinkt het.

Het ondernemingsplan is nodig om het beheerscontract met de overheid te kunnen afsluiten. Het is ook van belang om het transportplan voor 2017 te kunnen opstellen, dat bepaalt waar en wanneer er treinen zullen rijden. Zoals bekend streeft de NMBS naar een flinke aanpassing van zijn transportplan, met veel extra kilometers.

Vorige week werd het ontwerp van bedrijfsplan goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS, schrijft De Tijd. “Vraag is hoe definitief dit ontwerp is? En wat met het ondernemingsplan voor Infrabel?”, merkt Piens op, die graag snel meer duidelijkheid wil.

Vandaag werken bij de NMBS 18.600 mensen. Volgens De Tijd wil de NMBS in 2020 nog met 16.955 men personeel werken. Dat zijn er 300 minder dan in een vorige versie van december vorig jaar. Het zou vooral gaan om loketpersoneel dat moet verdwijnen. Met de vakbonden zijn al afspraken gemaakt over het personeelsbestand tot 2018.

Daarnaast zou de NMBS ook de ambities voor het reizigersvervoer terugschroeven tegen 2020, aldus De Tijd. Tegen dan wil men 237,3 miljoen mensen vervoeren, of ruim 1,3 miljoen minder dan in het vorige ontwerp van december.

De totale schuld zou in 2018 moeten stabiliseren op 3,2 miljard euro, een jaar vroeger dan gepland, aldus de krant. Nadien moet de schuld gaan dalen. Maar een belangrijke voorwaarde hierbij is wel dat er een prijspolitiek naar ‘Brits model’ mag gevoerd worden, met behalve school- en werkabonnementen carte blanche voor de NMBS.

De Franstalige spoorbonden waarschuwden donderdag nog eens dat er nu al een personeelstekort is, vooral dan bij het rijdend personeel. “In de eerste jaarhelft was er al een deficit van 700 werknemers tegenover het vooropgestelde budget. De NMBS moet actiever gaan aanwerven”, zegt Pierre Lejeune van de socialistische vakbond.

Minister van Mobiliteit François Bellot verklaarde donderdag op radiozender Bel RTL dat 30 procent van het spoorpersoneel de volgende vier jaar met pensioen gaat. Door de digitalisering (zoals de verkoop van biljetten aan automaten) zijn er ook minder mensen nodig op bepaalde diensten. Maar we zullen anderzijds wel nood hebben aan meer treinbestuurders, zei hij.