“Laten klanten per uur betalen, niet per kilometer”

VIDEO. Zaakvoerster transportfirma: “Verkeersellende op Noord-Zuid niet te overzien”

De uitblijvende oplossing voor de Noord-Zuidverbinding irriteert niet alleen omwonenden en pendelaars, maar ook nabijgelegen bedrijven. Transportfirma Sprint Transport wordt elke dag met de hinder geconfronteerd.

“Vooral ’s morgens en ’s avonds is de verkeersellende hier niet te overzien”, zegt zaakvoerster Alexandra Limage, die 23 voertuigen in dienst heeft. “Vorige week nog ben ik met een voertuig naar Lommel gereden. Dat is nog geen 30 kilometer. Uiteindelijk ben ik meer dan een uur onderweg geweest, enkel.” “Ik vertrek zelf ’s morgens later en werk ook later om de drukte te omzeilen, maar voor ons bedrijf is dat uiteraard niet altijd mogelijk. Wij vervoeren ’s nachts kranten en tijdschriften, overdag doen we sneltransporten. Wanneer firma’s een transport willen in de spits, moeten we altijd zeggen dat ze rekening moeten houden met het verkeer.”

Ook bedrijfseconomisch heeft Sprint Transport zich aangepast. “Voor transporten naar bijvoorbeeld Nederland, via de Noord-Zuid, rekenen we niet langer per kilometer, maar per uur. Anders houden we er niks aan over.”

Alexandra kijkt trouwens met ontzag richting noorderburen. “Ik zit sinds 1999 in de transportsector. Vroeger reed ik ook vaak zelf. Toen was het in Nederland ook niet goed, veel files. Maar als ik zie wat daar de afgelopen 20 jaar is veranderd... Dat is magnifiek. Snelwegen zijn er verbreed, de snelheden verhoogd of verlaagd. Het verkeer verloopt nu veel vlotter. En hier, hier gebeurt niks.”

Zelf pleit Alexandra voor een oplossing met tunnels en bruggen op het bestaande tracé van de Noord-Zuid. “Volgens mij is dat de beste oplossing. Het tracé is er, het moet alleen verbeterd worden. Bruggen en tunnels zouden het verkeer zoveel vlotter maken.”

Lees meer over ons dossier Mobiliteit