Duizenden banen en helft kantoren weg bij ING België

Print
Duizenden banen en helft kantoren weg bij ING België

Foto: EPA

"Geloof me vrij, ik heb hier ook nachten van wakker gelegen." Dat heeft Rik Vandenberghe, de CEO van ING België, maandag gezegd tijdens een persconferentie. De bank maakte eerder op de dag de intentie bekend om de komende jaren meer dan 3.000 banen te schrappen. "Het was geen gemakkelijke boodschap, maar dit is wel een noodzakelijke transformatie voor de toekomst van de bank", aldus nog de CEO.

Bij ING in België zouden tot 2021 3.500 banen verdwijnen. Omdat er dit jaar al 350 natuurlijke afvloeiingen zijn, heeft de maandag aangekondigde intentie tot collectief ontslag betrekking op 3.150 voltijdse equivalenten. Rik Vandenberghe, de CEO van ING België, stuurde maandag een brief naar het personeel en gaf in de loop van de voormiddag een persconferentie.

"Ik ben me ervan bewust dat de impact op de tewerkstelling groot is en dat de aankondiging voor veel mensen een schok was", zei Vandenberghe op de persconferentie. "ING zal zijn verantwoordelijkheid opnemen om de zaken op een correcte manier te laten verlopen." De bank verwacht maximaal 1.700 naakte ontslagen. "Dat is een maximum. We zullen er met de sociale partners alles aan doen om dat cijfer naar beneden te brengen", stelde de CEO.

Hij wees erop dat de banksector te lijden heeft onder onder meer de lage rentevoeten, de digitalisering en de bankheffingen. Om daaraan het hoofd te bieden, wil ING "het beste van twee werelden", meer bepaald van ING in België en Nederland, bundelen. "In België staan we bekend om onze adviescapaciteit, terwijl Nederland verder staat inzake digitale transformatie." De bundeling moet leiden tot nog meer advies en digitale mogelijkheden. Om dat te realiseren investeert ING 450 miljoen euro, onder andere om een gemeenschappelijk operationeel IT-platform uit te bouwen.

Record verdwijnt

In België wordt voorts Record Bank geïntegreerd in ING. Het merk Record zal verdwijnen. Het kantorennet van beide samen zal bijna worden gehalveerd tot 650. "Dat is het aantal dat we nodig hebben om onze klanten correct te kunnen bedienen", aldus Vandenberghe. Hij benadrukte wel dat "de aanwezigheid van ING in het straatbeeld amper zal veranderen". De huidige klanten van Record Bank zullen na de transformatie in meer kantoren terechtkunnen dan nu (het zullen wel ING-kantoren zijn), terwijl de ING-klanten ongeveer evenveel kantoren ter beschikking zullen hebben, legde hij uit.

De bedoeling is te komen tot ongeveer een kwart statutaire kantoren en drie kwart zelfstandige kantoren. Er zouden ook tien tot vijftien "client houses" komen, zeer grote kantoren, waarvan het eerste vermoedelijk in Antwerpen zal verschijnen.

De CEO van ING in België benadrukte meermaals dat er maandag een intentieverklaring werd gegeven, en dat er over de precieze invulling onderhandelingen volgen met de vakbonden.

Vakbonden: “ING shame on you”

Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij ING roept het personeel in de zetels en in de agentschappen op om maandag het werk neer te leggen. Voor vrijdag 7 oktober is een staking gepland.

De vakbonden voerden maandagvoormiddag al actie aan het hoofdkantoor van ING België. Onmiddellijk na de aankondiging ontrolde het ACV er een spandoek: “ING shame on you”. De vakbond noemt de aangekondigde besparingen “te schandalig voor woorden.”

“In de eerste helft van dit jaar realiseerde ING een winst van bijna 600 miljoen euro”, zegt LBC-NVK-secretaris Herman Vanderhaegen in een persbericht. “Over heel 2015 was er zelfs een nettowinst van 1,1 miljard euro. Desondanks kondigde de directie vanochtend op een extra ondernemingsraad een grootscheepse reorganisatie aan.”

“De laatste vijf jaar heeft ING 7 miljard uitgekeerd aan de aandeelhouders”, aldus Vanderhaegen. “Vandaag betaalt het personeel de factuur. Dat is onaanvaardbaar.”

Digitalisering

Amper twee jaar geleden heeft ING al eens diep gesneden in het personeelsbestand. De digitalisering maakt de klassieke bank – met een loket en bankbediende – stilaan overbodig. We regelen onze bankzaken steeds meer via onze smartphone, maar volgens ING lopen we toch achter. Vier op de tien Belgen gebruiken hun gsm, één op de vijf zet zich achter de computer om een overschrijving te doen. In Nederland doen dubbel zoveel klanten dat al. Er is dus nog terrein te winnen. Maar hoe meer we digitaal werken, hoe minder vaak we in een bankkantoor moeten zijn.