Infraroodkap voorkomt dat snelheidsduivels verhaal halen bij agenten

Politie flitst zonder flits

Print
Heusden-Zolder -

Een ‘infraroodkap’ op de snelheidscamera van de politie in Heusden-Zolder zorgt ervoor dat snelheidsduivels voortaan geflitst worden zonder dat ze het zelf zien. De flitscamera zonder flits moet voorkomen dat laagvliegers meteen verhaal halen bij de agenten. “Onze inspecteurs worden regelmatig geconfronteerd met overtreders die vinden dat ze onterecht geflitst zijn”, zegt Danny Wendelen, commissaris van de verkeersdienst die dit jaar de strijd aanbond met straatracers.

Enkele honderden euro’s, meer kost de uitbreiding van de bestaande snelheidscamera van de anonieme flitsauto in Heusden-Zolder niet. “We haalden het idee bij de firma waar we ook de camera kopen”, vertelt Danny Wendelen. “We zijn de eerste politiezone in Limburg die in zo’n ‘infraroodkap’ investeert. Vergelijk het gerust met een beschermkapje rond je trekhaak of de bescherming van je cameralens. Samen met de mensen van de firma hebben we de infraroodfilter de voorbije periode getest. Het kostte wat moeite om de focus op de nummerplaten te verzekeren. Nu we alles scherp gesteld hebben, zijn de foto’s perfect afleesbaar en zijn we dus opnieuw operationeel.”

Dus kan de politiezone, die al maandenlang inzet op de strijd tegen straatracers, zich opnieuw volop controleren op snelheid in probleembuurten. “En dat zal dus geen flitsspektakel meer zijn zoals voorheen. We kunnen opnieuw meer incognito optreden”, legt Wendelen uit.

Niet opvallen blijkt om verschillende redenen belangrijk. Zo zal het aantal bestuurders die tegenliggers met knipperende lampen waarschuwen, aanzienlijk verminderen. “Een typisch probleem van ons land”, volgens Wendelen. De flitsauto’s zullen ook minder snel gesignaleerd worden. “Voorheen moesten we ons al na tien minuten verplaatsen omdat iedereen wist dat we er stonden”, luidt het.

Incidenten

Maar het grootste voordeel is de veiligheid van het eigen personeel. “Onze inspecteurs worden regelmatig geconfronteerd met overtreders die rechtsomkeer maken”, vertelt de commissaris eerlijk. “Dat is ook de reden waarom er de jongste tijd steevast twee agenten in onze flitswagen zaten. Want het gebeurt wel eens dat mensen die geflitst worden, verhaal komen halen. Dat gebeurt soms op een beleefde manier, maar je bent nooit zeker. Je kan ook nooit zeggen hoeveel mensen er in een auto zitten. Gaat het enkel om een automobilist of stappen er zo vier inzittenden uit. Ik wil het probleem niet opblazen, zo is er bijvoorbeeld nooit een incident met wapenvertoon of extreme agressie geweest. Wel kon een van onze agenten eens niet uitstappen omdat een knie de deur blokkeerde. We zijn daar dan op gaan anticiperen door een ‘terugkeerder’ voor te zijn en te zorgen dat wij als politie eerder bij hem stonden dan hij bij ons. Dan konden we zelf eerst uitstappen.”

Maar dat probleem zal nu grotendeels verdwijnen. “We kunnen veel anoniemer werken. In het kader daarvan gaan we ook maatregelen nemen om de flitsauto zelf minder herkenbaar te maken. Want vandaag weet iedereen natuurlijk met welke wagen we rijden”, besluit Wendelen.

De eerste snelheidsactie met infraroodflits was alvast succesvol. Heel wat hardrijders uit de Brugstraat, Beringersteenweg en Sint-Jobstraat mogen zich binnenkort aan een boete verwachten. Twee straatracers maakten het daarbij al te bont door met 110 en 126 km/uur te rijden in een zone 50.