Groeien onze sporen scheef door de warmte?

Print
Groeien onze sporen scheef door de warmte?

Foto: Dirk Kerstens

Antwerpen 2018 / Berchem -

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het sporennetwerk in België, stuurt deze zomer vijfhonderd personeelsleden op pad om de temperatuur van de sporen te meten, en om na te gaan of de sporen door de hoge temperaturen niet scheef groeien.

“Woensdag liep de temperatuur buiten op tot 35 graden Celsius. Maar de temperatuur van de spoorstaven liep op tot 50 graden”, zegt Ivan Jorissen, ingenieur van Infrabel. “De spoorstaven kunnen een temperatuur van 60 graden aan. Maar voor de zekerheid sturen we een team op pad dat nagaat of de spoorstaven door de warmte niet te veel zijn uitgezet. Bij een extreme hitte zouden de spoorstaven op bepaalde plaatsen kunnen uitzetten en scheef kunnen groeien, waardoor een trein kan ontsporen.”

Enkele medewerkers van Infrabel gingen woensdagnamiddag onder meer aan de slag op de sporen tussen Antwerpen-Centraal en Berchem. Daar werden geen onregelmatigheden vastgesteld.

Groeien onze sporen scheef door de warmte?
Foto: Dirk Kerstens

Volgens Ivan Jorissen is er in de recente geschiedenis in België nog geen trein door de hitte ontspoord. “Dat komt omdat we voldoende voorzorgsmaatregelen nemen”, zegt Jorissen. “We hebben in de aanloop van de zomer de uitzettoestellen gecontroleerd. Uitzettoestellen zijn eigenlijk twee spoorstaven die een beetje over elkaar liggen, waardoor ze een zwaardere druk aankunnen. Die toestellen zorgen ervoor dat de staven door de warmte niet te veel uitzetten. Er is dus geen echt gevaar voor de reizigers, maar we nemen geen enkel risico, en daarom sturen we preventief vijfhonderd mensen op pad.”