DE KERN

“Laat toekomstige chauffeurs zes manoeuvres inoefenen op een gesloten terrein”

Print

Vorig jaar waren er 40.403 verkeersongevallen op onze wegen. Daarbij vielen 732 doden waarvan 378 in Vlaanderen, 326 in Wallonië en 28 in Brussel. Voorts waren er 4.201 zwaar- en 47.638 lichtgewonden.

Bij dit alles stellen we twee opmerkelijke zaken vast. De eerste is dat het aantal ongevallen geleidelijk vermindert, maar het aantal dodelijke slachtoffers vorig jaar met 0,7 procent toenam. In 2014 bleef het aantal verkeersdoden stabiel en in de periode 2005-2013 nam het met gemiddeld 6,5 procent per jaar af. De tweede vaststelling is dat vrachtwagens slechts in 5,3 procent van de ongevallen betrokken zijn, maar wel verantwoordelijk zijn voor 14,5 procent van het aantal doden op onze wegen.

De verklaring hiervoor hoeven we niet ver te zoeken: de files waar vrachtwagens op inrijden. De impact is dan altijd groot. Wanneer er files zijn op de Franse autosnelwegen, dan worden die op voorhand aangekondigd door een camionette met een lichtpaneel. Eenvoudig en heel doeltreffend. We hebben ons altijd al afgevraagd waarom dat hier niet kan.

Omdat elke verkeersdode er één te veel is, nemen de bevoegde ministers maatregelen. We hebben het dan over de verbetering van de infrastructuur met de nadruk op het wegwerken van de meeste gevaarlijke punten en over meer controles die ontradend moeten werken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil nu ook de rijopleiding verstrengen. Zo wil de minister dat toekomstige bestuurders voortaan zes in plaats van twee moeilijke manoeuvres onder de knie hebben, waarvan ze er na lottrekking twee moeten bewijzen tijdens hun rijexamen.

De federatie van rijscholen Federdrive vindt dit geen goed idee. Daar komen ongevallen van, waarschuwen ze. Dit begrijpen we niet goed. In feite zegt de federatie dat men best alles bij het oude laat, want anders gaan de toekomstige chauffeurs voor te veel - weliswaar kleine - ongevallen zorgen tijdens het oefenen van de zes manoeuvres. Zou kunnen. Het logische gevolg hiervan is wel dat ze hun rijbewijs halen op basis van twee manoeuvres en daarna eventueel ongevallen veroorzaken bij het uitvoeren van de vier andere manoeuvres. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Dit is een dilemma dat gelukkig heel gemakkelijk is op te lossen. Laat de toekomstige chauffeurs de zes manoeuvres inoefenen op een gesloten terrein tussen hekken en pas daarna op de openbare weg. Daar doet iedereen zijn voordeel aan. De hervorming van het rijexamen moet er absoluut komen.