Vrouw koopt pakje sigaretten en herkent overleden echtgenoot op verpakking

Print
Vrouw koopt pakje sigaretten en herkent overleden echtgenoot op verpakking

Zoon Serge is kwaad: “Papa zou nooit gewild hebben dat zo’n foto van hem verspreid zou worden. Daar was hij veel te fier voor” Foto: Thomas Van Ass

Een man in een ziekenhuisbed, in coma en aan machines. Het is een typisch beeld op een pakje sigaretten, in de hoop rokers af te schrikken. Maar voor de familie Nizet was het om een andere reden schrikken. Want op de foto staat hun overleden vader Joseph. En niemand die weet hoe die foto daarop terechtkwam.

De familie Nizet is boos, vertelt ze aan Het Nieuwsblad. Boos op sigarettenproducent Philip Morris, boos op de Europese dienst die verantwoordelijk is voor de foto’s van zieke mensen die tegenwoordig op sigarettenpakjes staan.

In het Waalse Ougrée, bij Luik, kocht de weduwe van Joseph Nizet afgelopen woensdag een pakje L&M. Ze had er eerst niet op gelet, maar toen ze de foto op het pakje beter bekeek, kromp haar maag ineen. Die zieke man, dat was haar echtgenoot Joseph, die zes jaar geleden stierf aan een beroerte.

Vrouw koopt pakje sigaretten en herkent overleden echtgenoot op verpakking
Foto: Thomas Van Ass

Dé vraag is: hoe komt die foto in godsnaam op dat pakje? Sterker nog: wie heeft überhaupt die foto genomen? Want iedereen van het gezin is formeel: toen hij in coma in het ziekenhuis lag, heeft niemand het in zijn hoofd gehaald om daar een foto van te maken.

Tabaksgigant Philip Morris, die L&M op de markt brengt, treft geen schuld voor het gebruik van de foto. De FOD Volksgezondheid levert die aan, en is op zijn beurt een doorgeefluik. Het is de algemene ­directie voor de gezondheid en voedselveiligheid van de Europese Commissie die de beelden bezorgt. Die dienst was niet bereikbaar voor commentaar.