Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Doodsteek voor tramlijn Hasselt-Maastricht

13 procent minder reizigers op de tram - Nieuwe studie wijst op dramatische gevolgen voor De Lijn door inkorting van tramlijn

Doodsteek voor  tramlijn Hasselt-Maastricht

Foto: ppn

Hasselt / Lanaken -

Als de sneltramlijn Hasselt-Maastricht één kilometer korter zal worden, zoals Nederland wil, dan zal dat in 2020 een inkomstenverlies van 633.367 euro per jaar voor De Lijn betekenen. In 2030 zal dat verlies al opgelopen zijn tot 742.459 euro per jaar, op een totale exploitatiekost van naar schatting 30 miljoen euro per jaar. Dat blijkt uit de nieuwste studie die Nederland en Vlaanderen samen hebben besteld. Door die te labelen als ‘conceptnota’ voorkomt de Vlaamse regering dat ze deze studie aan het parlement moet vrijgeven, maar deze krant kon ze via een gunstige wind toch bemachtigen. “Deze studie is de echte doodsteek van Spartacuslijn 1. De onderhandelingen over een exit, met schadeclaims voor Vlaanderen, kunnen nu ongegeneerd worden gevoerd”, klinkt het in Nederlands-Limburg.

Hoewel opgenomen in de Vlaamse regeerakkoorden 2004, 2009, 2014 en het SALK-actieplan, ligt de sneltramlijn Hasselt-Maastricht er nog altijd niet. Dat heeft vooral te maken met de problemen in Maastricht ...

Nieuwe Video's